Camí ramader de l'Espunyola a Puig-reig Puig-reig

Berguedà
La Madrona
Al km 10 de la ctra. BV 4131 prendre pista asfaltada en direcció S-W, a 2 km trencall a la dreta.

Patrimoni natural
Zona d'interès
XVIII-XX
Obert
Sense ús
Ajuntament de Puig-reig
Rosa Serra Rotés i Jordi Piñero

El camí surt de l'Espunyola i passa per la costa de la Mina i por de Cal Pius. Una mica abans de Cal Marsalet trenca a mà dreta, i segueix en direcció a l'Hostal de Cal Barjola, passant per davant de Cal Matosa, i va cap a Fontirons, passant pel Serrat de Comatoa. Continua des d'aquest punt dins al Corral de Canudas, on hi trencaven els ramats, i per Canudes, passa per Ca n'Eloi, Cal Ros i Cal Millàs. Continua cap a la Font dels Pagesos, on a 10 o 15 metres de la font hi ha dret de returada. Des d'aquí el camí segueix a cal Ventura i puja per la carena dels Colls, i es dirigeix a la Madrona, punt on entra al terme municipal de Puig-reig.
Passa pel Serrat de la Madrona i es dirigeix a Tresserra; passa pel turó de la Senyera i travessa el Serrat de l'Oca, sortint seguidament a sobre el poble de Puig-reig. Seguint el camí de cal Feliu s'arribava a cal Marçal.

Aquest camí apareix en el mapa 1:50000 Vell de Berga com a "Camino a Puig-reig" (1951).
Informants: Josep Calveras, Ramon Mas Puig, Josep Pagerols Costa, Josep Bover Guitart i Josep Subirana Casafont.
Enquestadors: Noèlia Arco Casals i Mª del Agua Cortés Elía.

VV.AA (2007). Inventari de Camins Ramaders del Berguedà, Grup de Defensa de la Natura del Berguedà/ Parc Natural Cadí-Moixeró/Berguedà Iniciatives SD,SL.
www20.gencat.cat/docs/parcsnaturals/Home/Cadi%20Moixero/Coneix-nos/Centre%20de%20documentacio/Fons%20documental/Estudis/Mem%C3%B2ria_final%20_def2_.pdf