Camí ral de Vic a Olot
Les Masies de Roda

Osona
    Paratge de les Albes, 08510.
    Entre el barri de les Cases Noves i el terme municipal de Santa Maria del Corcó, a l'est de la C-153

Obra civil
    Medieval
    Hi ha diversos trams arranjats amb ciment i graves per regularitzar el camí.
    Ajuntament de Les Masies de Roda, Ctra. de Roda a Manlleu. S/n. 08510
    Adriana Geladó Prat

Tram de l'antic camí ral que uneix les poblacions de Vic i Olot, al seu pas pel terme municipal de les Masies de Roda. Es tracta d'un camí rural que discorre entre els camps de conreu de les diferents masies situades al marge dret de la carretera C-153. És un camí eminentment de terra i de traçat sinuós, amb grans afloraments de margues de tonalitat gris-blavosa que presenten fractures o clivelles probablement degudes als moviments tectònics. També s'observen, en determinades zones de la via, reparacions actuals efectuades amb ciment ja sigui per regularitzar el ferm o bé per passar serveis utilitzats pels masos. El traçat està senyalitzat amb pals de fusta que identifiquen la via.

El camí ral de Vic a Olot s'identifica com la Via o "Strata Francisca" (o camí d'anar a França), d'origen prehistòric o romà, esmentada des del segle X i citada repetidament fins al XV. Venia de França pel coll d'Ares i traspassava el Collsacabra pel grau de Falgars. Aquest camí, en època medieval, es va convertir en la via de comunicació entre Vic i Olot, o sigui, el camí ral. Probablement, aquesta via fou una de les més transitades de Catalunya entre els segles XVI i XIX, convertint-se en un eix de poblament. A partir del segle XVII se la denomina "camino regio" i "camino regalio de civitate Vici ad Olot". El declivi d'aquesta via s'inicià l'any 1934, moment en que s'obre al trànsit la nova carretera que enllaçava Vic amb Olot. Aquesta via estava en construcció des de l'any 1849. L'entitat dels "Amics del Camí Ral de Vic a Olot" van promoure la recuperació del camí ral l'any 2007, definint el traçat del camí, senyalitzant-lo i recuperant el patrimoni.

DIPUTACIÓ DE BARCELONA (2007): "Projecte de senyalització del camí ral de Vic a Olot per la Diputació de Barcelona". Obtinguda el 4 d'agost de 2010 : http://camiral.bloc.cat/ POUM Les Masies de Roda, 2008. ROVIRA I MONTELLS, J.M. (2005). "Les Masies de Roda. Història del nostre poble", Ajuntament de Les Masies de Roda, Les Masies de Roda. SEVILLA, R. (2006). "Recuperació i rehabilitació del camí ral de Vic a Olot", revista Els cingles de Collsacabra, nº 55, Tavertet, juliol 2006, p. 8-11.