Camí ral de Calaf / Camí de la Serra
Copons

Anoia
    El Morinyol-Serra de cal Queta, 08289
    Al nord del nucli urbà de Copons, travessant el Morinyol i la serra de cal Queta

Obra civil
    Modern
    El tram corresponent al corriol és força pedregós i amb risc de caiguda.
    Diversos propietaris
    Adriana Geladó Prat

Antic camí de Copons en direcció a Calaf i Prats de Rei, que travessa el terme municipal de sud a nord, o a l'inversa. La via entra dins del terme desde Jorba per sota del pla de les Vinyes, i va en direcció a l'antic camp de futbol, seguint el mateix traçat que la riera Gran. S'endinsa dins del nucli urbà pels carrers de Vilanova, d'Àngel Guimerà i de Sant Magí (antic carrer Major) i surt d'aquest per la plaça de Sant Magí en direcció nord. Un cop creuada la carretera BV-1005 que condueix a Veciana, el camí es transforma en un estret corriol ascendent que voreja el clot del Morinyol i marxa en direcció a la serra de cal Queta, entre feixes i construccions de pedra en sec. Més o menys a l'alçada del corral del General, sota el cim del Morinyol, el traçat connecta amb una pista forestal que neix al barri de la Roquera i va en direcció nord per la serra fins a la masia de cal Queta. Uns metres després de deixar la casa, el camí marxa vers el terme municipal de Veciana. Actualment, la via combina els trams asfaltats i pavimentats, amb els carrers del nucli i les zones de pista de terra. Tot i això destaca, a l'alçada d'un dels corrals enrunats orientats al clot del Morinyol, un possible tram empedrat en sentit ascendent que passa prop de l'edifici. Es tracta de la pròpia roca natural de la zona, lleugerament esglaonada pel pas del temps.

El camí es correspon amb una ramificació del camí reial de l'Anoia, que seguia el curs d'aquest riu comunicant el litoral mediterrani amb l'interior peninsular, ja des d'època romana. De fet es tracta d'una ruta secundària que probablement era utilitzada per traginers, vianants i bestiar. L'any 1788, Francisco de Zamora, oïdor de la Reial Audiència de Barcelona, passà per aquesta ruta de tornada de la Vall d'Aran i Andorra, descrivint d'aquesta manera el trajecte entre Calaf i Igualada, passant pels Prats de Rei, Copons i Jorba. Fa referència a que el camí estava sembrat de pins i algunes alzines i s'observaven petits llogarrets pels voltants.

CLUB ESCOLAR 3C (1997). "Carrer de Sant Magí". Camí Ral. Butlletí informatiu i d'opinió Vila de Copons, núm. 4, p. 2. TORRAS I RIBÉ, J.M. (1993). La comarca de l'Anoia a finals del segle XVIII: els "Qüestionaris" de Francisco de Zamora i altres descripcions, 1770-1797. Barcelona: Publicacions de l'Abadia de Montserrat, p. 102, 114, 116. ZAMORA, Francisco de (1973). Diario de los viajes hechos en Cataluña. Barcelona: Ed. Curial, p. 264-265.