Cal Isidró
Fígols

    Berguedà
    Peguera, Cal Isidró
    Emplaçament
    Rural

    Coordenades:

    42.169237547702
    1.7563424102321
    397276
    4669316
    Número de fitxa
    08080 - 65
    Patrimoni immoble
    Tipologia
    Jaciment arqueològic
    Contemporani
    Segle
    s.XIX
    Any
    1862
    Estat de conservació
    Dolent
    Edifici que es troba en estat ruinós i no té un accés fàcil a causa de la vegetació existent.
    Protecció
    Inexistent
    Inexistent
    Accés
    Difícil
    Sense ús
    Titularitat
    Privada
    08079A008000030000QO
    Autoria de la fitxa
    Joel Colomer Casamitjana

    Conjunt en ruïnes format per un cos principal de planta sensiblement quadrada (aprox. 7 × 7 m), del qual es conserven murs en angle amb alçades superiors als 2 metres. Davant d’aquest volum principal s’hi localitza un cos auxiliar aïllat (4 × 4 m), també de planta quadrada. Ambdós volums queden parcialment integrats mitjançant un mur perimetral situat a llevant, que tanca l’espai intermig i contribueix a la lectura unitària del conjunt. L’estructura s’emplaça en una àrea planera, envoltada de prats, i presenta un recolzament natural per la façana nord sobre un aflorament rocós de grans dimensions. El seu accés es fa a través del camí de Fumanya que es dirigeix cap a la Font del Pi on es situa el límit del terme municipal de Fígols. Es pren un trencall amb pista forestal fins arribar a les ruïnes conservades de la masia.

    La casa apareix documentada a l'amillarament de 1862 amb el nom de Cal Isidro amb un total de setze peces de terres entre riquesa rústica i ramadera. A més hi ha una ortofoto de l'any 1956. Les ruïnes actuals mostren un edifici que podia desenvolupar les activitat econòmiques habituals, una explotació agropecuària i forestal. Per la proximitat amb algunes mines existents, segurament els seus habitants s'hi van relacionar o simplement podien haver allotjat alguns treballadors de les mateixes mines, com en d'altres masies de la zona.

    Amillaramiento de Fígols (1882), Ajuntament de Fígols

    Mapa planimètric de Fígols de les mines (1914). Instituto Geográfico y Estadístico (Espanya). Institut Cartogràfic de Catalunya.

    CORTÉS, ELÍA, María del Agua, (2019). De bona casa, bona brasa. La casa i l’espai domèstic rural al Berguedà. Col·lecció Temes d’Etnologia de Catalunya.

    Col·lectiu (1983). La masia: casa i economia rural a Catalunya. Barcelona: Fundació Caixa de Pensions.

    GIRALT, Sebastià (2004). La masia. Una història sobre la casa i la família. Barcelona: Edicions 62.

    NADAL, Jordi; GIRALT, Enric (1984). La pagesia catalana: de l’esplendor a la crisi. Barcelona: Curial Edicions Catalanes.

    NAVARRO, Maria (2003). La masia catalana: arquitectura i vida rural. Barcelona: Lunwerg Editores.

    PLADEVALL, Antoni (2000). Les masies catalanes. Arrels d’un país. Barcelona: Edicions Destino.

    SERRA i VILARÓ, Josep (1932). La masia catalana: assaig d’estudi arqueològic de la casa pairal. Barcelona: Institut d'Estudis Catalans.

    VILANOVA, Francesc (2007). Masies: entre la història i el mite. Vic: Eumo Editorial.