Torre Passeig del Ferrocarril, 10
Sant Quirze del Vallès

    Vallès Occidental
    Torre Passeig del Ferrocarril,10
    192

    Coordenades:

    41.526493446408
    2.0338600867847
    419396
    4597656
    Número de fitxa
    08238 - 148
    Patrimoni immoble
    Tipologia
    Edifici
    Contemporani
    Segle
    XX
    Estat de conservació
    Bo
    Protecció
    Legal
    BPU
    L’edifici està inclòs al Catàleg de béns a protegir de Sant Quirze del Vallès de l'any 2022 com a BPU (BPU 95780-05) (publicat al Diari Oficial de la Generalitat de Catalunya DOGC n. 9192 amb data 27/06/2024).
    Nivell de protecció: D. Documental
    Elements protegits Façana, obertures, coberta i elements decoratius.
    Accés
    Fàcil
    Residencial
    Titularitat
    Privada
    9578005DF1997N0001JZ
    Autoria de la fitxa
    Martí Picas. INSITU SL

    Casa unifamiliar de planta baixa amb un nivell superior situat sota teulada, a manera de golfes. L’edifici disposa de coberta a doble vessant i presenta una composició simètrica a façana, estructurada en dos nivells horitzontals. La planta baixa acull la porta d’accés central, emmarcada per un petit porxo, i està flanquejada per dues tribunes quadrangulars que sobresurten lleugerament del pla de la façana. A la part superior, hi trobem tres finestres alineades, la central amb arc de mig punt i les laterals rectangulars, totes protegides amb reixes de forja. Per damunt d’aquestes s’hi desenvolupa un fris esgrafiat de decoració vegetal.

    L’acabat de la façana combina l’estucat de tons clars amb elements de maó vist, com llindes i brancals, i una coberta de teula àrab de color vermellós. L’edifici es troba envoltat per jardí i delimitat per una tanca amb sòcol de maó i elements metàl·lics a la part superior.

    Antigament l’indret on s’ubica Les Fonts era un lloc molt tranquil amb tot just algunes masies i, tal i com indica el seu nom, amb molta riquesa d’aigua. El barri es va formar com una urbanització residencial que es va començar a construir al primer quart del segle XX al voltant de la masia de Can Falguera i al costat del baixador del ferrocarril. A partir de 1919, quan el tren elèctric va arribar a les Fonts, famílies benestants de Terrassa i Rubí hi van construir segones residències, generalment en forma de torres d’estiueig estilísticament enquadrades dins l’etapa del Noucentisme. Més endavant el barri es va ampliar en els terrenys de les masies de Ca n’Amat de les Farines i Can Fonollet; a partir de la segona meitat del segle XX va anar creixent el barraquisme d’autoconstrucció de la població immigrada que s’hi anava instal·lant i s'hi van començar a establir indústries.

    El 5 de desembre de 2019 l’alcalde de Terrassa i l’alcaldessa de Sant Quirze van arribar a un acord per a l’annexió per part de Terrassa de la part de Sant Quirze, que permetria unificar tot el nucli sota el mateix terme municipal. No obstant això, aquest procés ha quedat, fins al moment, paralitzat.

    CASADO, Irina (2001). Sant Quirze del Vallès. Cossetània Edicions.

    DDAA (2024) Catàleg de béns a protegir. Pla d’ordenació urbanística municipal de Sant Quirze del Vallès. Ajuntament de Sant Quirze del Vallès.

    TRAVESSA, Artur (1998). Fonts i masies, naturalment de Les Fonts. Ajuntament de Sant Quirze del Vallès.