Tomba II de Sant Pere de Valldeneu

Gòtic
    Modern
    s. XV-XVI
    La llosa sepulcral es troba molt erosionada.
    Sense ús
    Bisbat de Vic. Plaça de la Catedral, n. 1. 08500 Vic.
    Anna M. Gómez Bach

Sepultura comunitària formada per una construcció rectangular, les dimensions de la qual oscil·len entre els 50 cm d'amplada i 1'00 m d'alçada. Aquesta estructura és més petita que l'anterior i només es composa d'una sola llosa de pedra de forma ovalada. La teulada és de factura senzilla, utilitzant l'ús de teules planes i l'arrebossat. L'element més significatiu és la làpida sepulcral que segella la tomba formada per una gran llosa plana que combina la forma rodona amb la quadrangular. Segurament la làpida portava un gravat o algun símbol distintiu que actualment s'ha perdut.

Conjunt de tombes gòtiques que tradicionalment s'han datat entre els segles XV i XVI.

Les funcions religioses de la parròquia de Sant Pere de Valldeneu es documenten, en aquest cas, amb la construcció i utilització de dues sepultures datades dels segles XV i XVI. La cronologia ens l'acosta la procedència de la pedra utilitzada com a tapa i els gravats inscrits en la mateixa. Tot i que en aquest cas no es pot apreciar cap motiu gravat a la llosa sepulcral si que es pot relacionar aquesta sepultura amb la Tomba I de Sant Pere de Valldeneu. Segurament en un moment indeterminat de l'època moderna la família Castellar va traslladar els enterraments familiars a l'església parroquial més propera.

PLADEVALL, Antoni. (1992). Orígens i formació del terme municipal de Sant Martí. Ajuntament de Sant Martí de Centelles.
    SOLANS, Antoni. (1992). Notes i comentaris sobre Sant Martí de Centelles. Ajuntament de Sant Martí de Centelles.