Tina del Joan del Munt (barraca 21619)
Navàs

Bages
    Sector sud-oest del terme municipal. Antic terme del castell de Torroella, parròquia de Sant Salvador de Torroella.
    Carretera C-55, prop de can Flautes, al costat est de la carretera, més avall del torrent de can Flautes

Element arquitectònic
    Popular
    XIX-XX
    Petit esfondrament
    BPU
    Pla Especial Urbanístic de Protecció del patrimoni i catàleg de béns arquitectònics, històrics i ambientals de Navàs (Bages), 2018. Fitxa 114.EA. Nivell 2. Conservació. Nivell 4. Ambiental / Nivell 6. AEA. Es tracta d'una fitxa genèrica sobre tines segons la qual "es protegeixen totes les tines dels diferents masos del municipi".
    Sense ús
    08140A014000100000IZ
    Jordi Piñero Subirana

Tina amb una dependència de treball auxiliar obrada sota una balma, situada uns 600 m al sud-oest del mas del Munt. En aquest indret hi ha una petita cinglera que forma un angle recte, amb petites cavitats o balmes sota la roca. S’ha aprofitat per habilitar-hi una tina, que es troba sobre el cingle i originàriament devia ser excavada a la roca, però ara és revestida amb els típics cairons. Queda aixoplugada a l’interior d’una barraca de planta quadrada, amb coberta de falsa cúpula i porta de llinda plana.

La dependència de treball es troba al seu costat i aprofita la cavitat de la balma. Queda tancada exteriorment per un muret amb una porta. A l’interior hi trobem la boixa de la tina, restes de bótes de fusta i un tinoi més modern, fet de ciment i de planta rectangular, també amb la seva boixa. Entre la part alta, on hi ha l’entrada a la tina, i la part baixa, on hi ha el cobert, s’hi ha habilitat una escala sobre la roca.

Informació oral facilitada per Josep Duarri, de Palà de Torroella.

El mas del Munt és d’origen medieval i està documentat com a mínim des del segle XV. Aquesta tina pertanyia a aquest mas i sembla que no fa gaires anys que encara devia utilitzar-se. És difícil determinar l’antiguitat d’aquest element, que podria ser d’origen medieval. En tot cas, posteriorment s’hauria anat adaptant i ara la tina és de cairons, probablement refeta al segle XIX.

ROBLES GARCÍA, Pascual (2020). Web Wikipedra (codi 21619)