Serres de Queralt i Els Tossals-Aigua d'Ora
Capolat

Berguedà
    Ocupa bona part de la zona nord-oest del municipi.

Patrimoni natural
    Zona d'interès
    Xarxa natura 2000
    Natura 2000
    Àrea especial de conservació
    DOGC 4735, de 6 d'octubre.
    Varis propietaris
    Marta Sánchez Soler -Societat d'Arqueologia del Berguedà

Les Serres de Queralt i Els Tossals-Aigua d'Ora són un espai protegit que forma part de la Xarxa Natura 2000. Pertanyen a la regió biogeogràfica alpina i a la tipologia "espais del Prepirineu". Consta de 8.684,49 ha classificades com a LIC (Lloc d'Importància Comunitària).

Està dividit entre els municipis de Berga, Capolat, Castellar del Riu, l'Espunyola, Montmajor, Guixers, Navès i Olius. Les hectàrees corresponents a Capolat són 1.644,35. Aquesta zona, igual que altres espais del Prepirineu, fa la transició entre Prepirineu i depressió Central. És un bon representant de la diversitat d'aquest territori. Està cobert per extenses pinedes de pi roig i pinassa amb molts afloraments rocosos als vessants sud, combinades amb la important presència d'elements mediterranis.

Els tipus d'hàbitat d'interès comunitari que estan presents en l'espai són: els rius de tipus alpí amb bosquines de muntanya, els prats medioeuropeus, seminaturals, sense substrat calcari, les jonqueres i herbassars graminoides humits, els prats de dall de terra baixa i de la muntanya mitjana, les fagedes calcícoles xerotermòfiles, les vernedes i altres boscos de ribera afins, els alzinars i carrascars, i les pinedes submediterrànies de pinassa.

Les espècies de fauna destacables són el cranc de riu (austropatamobius pallipes), el ratpenat de ferradura gros (Rhinolophus ferrumequinum) i la llúdriga (Lutra lutra).

Pel decret 328/1992, de 14 de desembre es va aprovar el Pla d'Espais d'Interès natural, dins el que ja formava part la Serra de Queralt. Posteriorment, el 21 de juny del 2000, en el DOGC 3191 del 26-7-2000 es va fer públic l'Acord de Govern pel qual s'aprovava definitivament el Pla especial de delimitació definitiva dels espais del PEIN de la serra del Catllaràs, serra d’Ensija-els Rasos de Peguera, serra de Queralt, serra de Picancel i els Tres Hereus.

Amb la creació de la Xarxa Natura 2000 va entrar a formar part d'aquesta amb el nom de Serra de Queralt i Els Tossals-Aigua d'Ora el 5 de setembre del 2006.

LLADÓ, Fina: "Els espais naturals protegits al Berguedà en el PEIN", L'Erol, 59, tardor-hivern 1998, pàgs. 27-32. MPla d'Espais d'Interès Natural. Generalitat de Catalunya, Departament de Medi Ambient. Edició a cura de la Direcció General de Patrimoni Natural, 1996 (1ª ed.).