Serra de Miralles i capçalera de la vall de Vallplana

Patrimoni natural
    Zona d'interès
    BPU
    El Catàleg d'Indrets i Paratges d'Interès Natural protegeix integralment les àrees del territori del municipi la configuració i valors naturals i paisatgístics de les quals són d’interès manifest en el conjunt.
    Altres
    Ajuntament de Palafolls
    Àlvar Sáez Puig

La Serra de Miralles és una serra situada als municipis de Palafolls, Tordera i Santa Susanna i és el tram final oriental del corredor del Montnegre. El cim més alt és el Turó Gros de Miralles, amb 345 m. Al vessant occidental es troba Ciutat Jardí.

A la serra de Miralles hi neixen tres rieres, la de Reixach i les dues que formen la de Sant Genís, la de can Borrell i la de can Jordà.

El sot d’en Vinyals rep el nom de la masia, que abans del s. XIX era coneguda com a Mas Valls. En aquest indret de la Vallplana, s’hi troben les roques d’en Vinyals, conjunt de blocs granítics situats en un espai d’uns 80 m, seguint l’eix de la riera de Reixach.

Alguns dels paratges més destacats són Sant Pere de Vivelles, les Roques d’en Vinyals, la Font del Bolet i algunes de les masies més rellevants de la zona.

A la part baixa hi ha camps de dalla i cereals, a la part mitjana s’hi combinen aquests camps amb boscos de suros i alzines, que ho cobriran tot a la part alta. Amagades dins el bosc hi trobem la joia de la corona, les Roques d’en Vinyals,  unes pedres granítiques de mides fetes per gegants  posades capriciosament a la llera de la riera, i també la Font del Bolet, espai de berenars a l’ombra de grans plataners.

Vallplana se situa en un dels laterals de la carretera que connecta amb Tordera. Limita amb Sant Genís de Palafolls i Mas Reixach.

La vall geogràfica comparteix topònim i àmbit territorial amb el veïnat documentat ja al segle XV.

- Ajuntament de Palafolls (2018). Ruta Patrimonial 2: Natura i medi. Palafolls.