Retaule Major de Sant Boi
Sant Boi de Lluçanès

Osona
    Església parroquial de Sant Boi. Plaça de l'església, 1. Nucli urbà. Sant Boi de Lluçanès

Element arquitectònic
    Modern
    Barroc
    Neoclàssic
    XVIII
    Antoni Real
    Física
    Restringit
    Religiós
    Bisbat de Vic. c. Santa Maria, 1. 08500. Vic
    Jordi Compte i Marta Homs

El retaule Major de Sant Boi es troba situat al presbiteri de l'església parroquial. És un retaule d'estil neoclàssic (amb elements del barroc) o barroc acadèmic, fet per l'escultor vigatà Antoni Real, iniciat el 1781 i inaugurat el 1797. El retaule de 16,10 metres d'alçada i 9'68 metres d'amplada està fet de fusta, pa d'or i pigments.
    El retaule és de planta còncava, amb una estructura d'entrants i sortints, està compost per un sol cos i àtic. Té sòcol desenvolupat amb relleus als carrers laterals, a Sant Ignasi de Loiola escrivint mitjançant l'inspiració de la Verge el llibre dels Sants Exercicis, i a la Fe declarant al Dr. Angelico el misteri de l'Eucaristia. Una mesa d'altar policromada imitant el marbre sosté un petit sagrari de fusta daurada encara en ús i cinc grades amb decoració vegetal, inicialment flanquejades per dos àngels actualment desapareguts, ens porten el bancal central on a la part central hi ha un manifestador elevable que amaga en el seu interior una custòdia de fusta daurada al carrer central del primer cos. Dins una fornícula que s'endinsa a l'àtic, trobem l'escultura de Sant Boi flanquejada per tres columnes a cada costat, de fust llis, ordre compost i decoració vegetal al terç superior i inferior. En un espai intercolumni hi havia dues escultures actualment desaparegudes, el mateix que en els carrers laterals que només en resta una petita peanya en forma de cuc de llàntia.
    D'un entaulament, de fris sense decorar, en surten dels seus plans còncaus tres semicúpules amb figures d'àngels a l'interior; les dels carrers lateral estan coronades per una hídria decorativa. A cada costat de la mitja cúpula pel carrer central n'arrenca una balustrada, que ens porta a l'àtic on trobem l'apoteòsica escena de l'Ascensió de la Verge envoltada d'àngels. L'emmarcament del retaule en la part de l'àtic és semicircular formant un arc d'intradós el qual està dividit per cassetons amb un relleu a cadascun. En destaca l'anagrama de Maria al vèrtex, així com elements de la creació com el sol, la lluna, estrelles, flors, i elements creats per l'home com edificacions, vasos, la música representada per un violí.

Al retaule hi manquen sis figures, dos àngels d'un metre d'alçada i quatre sants que feien 2'10 metres d'alçada: sant Gregori el Gran, sant Jeroni, sant Ambrós i sant Agustí, els quals van ser destruïts durant la Guerra Civil espanyola.
    El número registre de la fitxa del retaule Major de Sant Boi a l'Inventari de Béns artístics del Bisbat de Vic és: BdV. 977.
    La imatge s'ha extret del llibre "Els 8 retaules de l'església de Sant Boi".

El retaule, obra de l'escultor vigatà Antoni Real va ser iniciat l'any 1781 i es va inaugurar el 1797. El retaule va ser restaurat entre els mesos de juny i juliol de 1998 pel servei de restauració de béns mobles de la Generalitat de Catalunya.

SOLDEVILA, Felip (2000). Els 8 retaules de l'església de Sant Boi. Edicions de l'Ajuntament de Sant Boi.
    VERDAGUER, Judit (1997). "Retaule Major de Sant Boi" dins Inventari de béns artístics del Bisbat de Vic (inèdit).