Resclosa de la font dels Frares
Santa Eugènia de Berga

Osona
    Plantalamor-Gener
    Torrent de Santa Eugènia. Paratge de Plantalamor. 08507 Santa Eugènia de Berga.

Element arquitectònic
    Modern
    XVII -XIX
    Sense ús
    Ajuntament de Santa Eugènia. Plaça Major, n.1. 08507 Santa Eugènia de Berga.
    Anna M. Gómez Bach

Construïda amb pedra del país pel sistema de pedra seca unida a pes, té una alçada de 2m i una llargada de 15m. A la paret lateral dreta hi ha clavades al terra jaces de pedra, que amiden 1'90 m d'alçada i 30 cm d'amplada. Disposa de dos bragants o sortides d'aigua, una a la façana i l'altra a la banda esquerra. La coberta o part superior es veu refeta, obra que degué produir-se als segles XIX-XX. Si no té lloc la recuperació de la vegetació acabarà per colgar-la, dificultant la seva visió. El cabal de l'aigua ha minvat molt respecte èpoques anteriors. La vegetació silvestre que creix a les voreres del torrent impedeix veure aquesta estructura fàcilment. L'entorn, en un ambient ombrívol i fresc, té com element desmereixedor les bombes d'aigua de l'empresa de Vic Colomer Montmany.

Al torrent, abans d'arribar a la resclosa hom pot veure un bagant de fusta (75 cm d'amplada i 1'55m d'alçada), tres troncs d'alzina que servien per aguantar les parets laterals de la resclosa, i una paret de 8'20m de llargada feta amb pedra i unida amb morter de calç. A prop, aigües amunt hi ha la casa de la Noguera.

Es veu com inicialment era feta amb lloses de pedra, davant de les quals, posteriorment, s'hi aixeca una paret de pedra seca. Possiblement es va construir per agafar aigua pel molí de Plantalamor. Actualment no té cap utilitat. És una de les tres rescloses del municipi.

DALMAU, A. (2001). Inventari d'elements patrimonials del Municipi de Santa Eugènia de Berga. Ajuntament de Santa Eugènia. Inèdit.