Rellotge del campanar de l'església de Sant Esteve de Bagà
Bagà

Berguedà
    Nucli vila. Església de Sant Esteve
    Temporalment al taller de Llorenç Pedrals. Ubicació definitiva a l'església de Sant Esteve.

42.252351962315
    1.8619185003356
    Patrimoni moble
    Objecte
    Modern
    Renaixement
    XVI
    Desconegut
    Religiós
    Privada accessible
    Bisbat de Solsona. Palau Episcopal. 25280 SOLSONA
    Cortés Elía, Mª del Agua

És tot d'obra de forja, enterament clavillat, amb so de quarts i hores, a dues campanes. Des d'inicis del segle XVIII fins a la instal·lació de l'actual rellotge elèctric l'any 1970, estigué a càrrec de la família Pernau, serrallers i forjadors de Bagà. Aquesta família es dedicava a fer romanes i hostiers que es van estendre per tot Catalunya. Medeix 80 x 65 x 125 cm. Té la particularitat de que se l'ha de donar corda diàriament. El rellotge té una estructura quadrada formada per barres planes de ferro formant un cub buit a les seves cares, dins el qual es troba la maquinària.

Actualment el rellotge està en procés de restauració al taller del forjador de Bagà Llorenç Pedrals Pujol. Mapa topogràfic de Catalunya editat per l'Institut Cartogràfic de Catalunya E/ 1:5.000.

El campanar de l'església de Bagà allotja dos rellotges. Un actual que domina les quatre esferes i toca les hores i mitges hores, que fou posat per l'Ajuntament l'any 1953 o 1954. Per la seva col·locació es transformaren en circulars els ulls de les quatre cares del campanar que abans eren arcs de mig punt ja que el seu destí era allotjar les campanes. L'altre rellotge, actualment en desús, va ser fet l'any 1435 per Michael Petro, ciutadà de Mallorca i resident a Cardona. El va construir a canvi d'un rellotge anterior més antic i trenta-cinc florins i mig. El rellotge que es conserva actualment sembla ser un exemplar construït al segle XVI i es desconeix el seu autor. L'any 1998 va ser restaurat pel forjador de Bagà Llorenç Pedrals Pujol, que va haver de forjar noves peces que havien estat substituïdes amb posterioritat, així com va tornar a fer les clavilles que havien estat substituïdes per cargols. La maquinària va ser envernissada a pistola després de la restauració, fet que va provocar que la maquinària es clavés i actualment s'està portant a terme una segona restauració per eliminar aquest vernís, a càrrec del mateix Pedrals.

AA. VV. (1988). Bagà. La capital històrica de l'Alt Berguedà. Ajuntament de la Vila de Bagà. Http/www//towerclocks.org