Pont de Sant Vicenç sobre el Llobregat

Obra civil
    Any
    Obert
    Ajuntament de Sant Vicenç de Castelet. Plaça de l'Ajuntament, 10. 08295 SANT VICENÇ DE CASTELLET
    María del Agua Cortés Elía. / OPC

El pont comunica la carretera C-55 amb el poble de Sant Vicenç i salva el riu Llobregat. És un pont de pedra i ciment que fa aproximadament 200 m de llarg, amb dos carrils per vehicles i dos per vianants separats del central amb una barana baixa de ferro. El pont es suporta sobre pilars que recolzen quatre arcs de 25 metres de llum cada un. A la part de sota del pont es pot observar perfectament l'ampliació realitzada. En aquesta es va procurar mantenir l'estètica de la primera obra inclòs el sistema d'il·luminació del pont que recorda als primers fanals que es van instal·lar. També es va recuperar la mateixa barana del primer pont. El primer pont és de pedra i els arcs es van fer amb cimbries sobre les que es posaven les dovelles. L'obra actual és de ciment armat.

La pedra utilitzada per construir el primer pont de Sant Vicenç es va extreure de la pedrera del Clot del Tufau.

Amb l'expansió del municipi a inicis del segle XX es va fer necessari modificar els sistema de comunicació entre les dues ribes del riu Llobregat. Durant la segona meitat del segle XIX es va construir una palanca, que junt amb el pas dels carros al mateix riu i una barca per les èpoques de més crescuda, eren els sistemes de pas per vianants i carruatges. La iniciativa de construir un pont més sòlid va sorgir del llavors alcalde Àngel Vila i Llonch, degut a la riuada que el 1913 es va endur per tercera vegada la palanca deixant al poble incomunicat. Els terrenys en els que va ser edificat el pont van ser donats per grans propietaris: Joan Calsina, Miquel Vives, Maria Ginferrer i Francesca Playà. Àngel Vila i Llonch fins i tot va actuar com a contractista de les obres del pont en no presentar-se cap empresa a la subhasta per l'adjudicació de l‘obra, i amb la intenció de que no es retardés més el començament. Es va iniciar la construcció el desembre del 1920, però malauradament l'agost del 1921 una riuada es va endur el que ja s'havia construït i es va haver de tornar a començar; Àngel Vila va dimitir ja que no disposava de recursos econòmics per continuar l'obra. El substituí el tinent d'alcalde, Enric Callís i Bey, que prosseguí les obres del pont, inaugurant-se el 8 de setembre de 1923. A L'any 1939, amb motiu de la Guerra Civil, amb la retirada de l'exèrcit republicà (el 26 de gener) (el 27 va entrar l'exèrcit franquista) es va volar el pont i fins el 1942 no es va acabar de reconstruir pel mateix autor del pont anterior, Eduard Peña, i obra feta per l'empresa Fomento de Obras y Construcciones S.A. L'any 1996 s'inicien les obres per ampliar el pont mantenint la mateixa estètica original. S'eixampla amb un carril més i dues voreres per vianants. Es va inaugurar el 8 de novembre de 1997. Durant l'any 2015 es van fer millores de seguretat a les voreres. El 26 de gener de 2014 es va inaugurar un monument commemoratiu, ubicat al lateral del pont, amb motiu del 75è aniversari de la seva voladura i dels 90 anys de la seva inauguració.

VILA, M. (2000). Sant Vicenç de Castellet. Fets polítics i històrics. Gent santvicentina. Ed. El Farell. Sant Vicenç de Castellet. El pont de Sant Vicenç. Publicació de l'Ajuntament de Sant Vicenç de Castellet amb motiu de la inauguració de les obres d'ampliació del pont sobre el riu Llobregat el 8 de novembre de 1997. 1997. Recopilació de dades feta per Emma Vila, arxivera.