Pont de l'Alba
Puig-reig

    Berguedà
    Pont de l'Alba, Carretera C-1411
    Emplaçament
    Antic traçat tren Manresa-Berga, C-1411 z km. 59,100

    Coordenades:

    41.96229
    1.88047
    407228
    4646195
    Número de fitxa
    08175 - 101
    Patrimoni immoble
    Tipologia
    Obra civil
    Contemporani
    Segle
    XIX
    Estat de conservació
    Bo
    Protecció
    Legal
    BCIL 22
    Accés
    Fàcil
    Social
    Titularitat
    Pública
    Ajuntament de Puig-reig
    Autoria de la fitxa
    Rosa Serra Rotés i Jordi Piñero

    L'antic pont unia el ferrocarril de Manresa i la Olvan i Guardiola de Berguedà; el pont que salva el torrent de Cal Sagués, entre Cal Marçal i cal Pons, és un dels més alts que va construir la companyia ferroviària. Consta de tres grans arcs de mig punt i avui està integrat al camí pavimentat de vianants que uneix Cal Marçal amb Puig-reig. Constava de dos arcs de mig punt de pedra i els arcs reforçats amb maó vist.

    El "Tranvia o ferrocarril económico de Manresa a Berga" va ser aprovat per les Corts espanyoles el 1879. Dos anys més tard, concretament el 7 de Maig del 1881, s'atorgava a la Companyia abans esmentada, la concessió de la línia per un període de 60 anys. La Companyia General dels Ferrocarrils Catalans (CGFC) es va fundar el 4 de juliol de 1919 per a integrar tres empreses que explotaven diferents línies: Camins de Ferro del Nord-Est d'Espanya (entre Martorell i Barcelona); Ferrocarril Central Català (entre Martorell i Igualada); i Tramvia o Ferrocarril Econòmic de Manresa a Berga (entre Manresa, Berga i Guardiola de Berguedà).
    El 17 de maig de 1946 caducà la concessió de la línia Manresa-Olvan, que passà a ser explotada per la "Jefatura de Explotación de Ferrocarriles por el Estado". El tram Olvan-Guardiola, però, per ser de concessió posterior, continuava propietat de la companyia. Precisament per aquest fet, per la dificultat que suposava l'explotació de la línia en sectors de diferent propietat, l'octubre de 1961 l'estat nomenà a Ferrocarriles Catalanes com a administradors per mitjà d'un conveni. El 1955 la competència amb el transport per carretera ja començava a notar-se. El tren feia 2 viatges diaris de pujada i dos de baixada (fins a Guardiola únicament), mentre que l'autocar en feia 10. El 2 de Maig de 1972 s'aixecà la línia Olvan-Guardiola. L'1 de juliol de 1973 es feia el mateix entre Balsareny i Olvan. Més tard, degut a la unió subterrània dels pous de Balsareny i Sallent es suprimí el tram entre les dues poblacions. Al terme municipal de Puig-reig el tren feia parada a: el baixador de l'Ametlla, l'estació de Cal Vidal, a l'estació de Puig-Reig, al baixador de Puig-Reig i al de Cal Prat.

    SALMERON BOSCH, Carles (1987): Els Ferrocarrils Catalans, volumen 2, Editorial Terminus
    SERRA, R. (2005). El tren de Manresa a Guardiola, Manresa, Ed. Zenobita/Consorci Ruta Minera/ Diputació de Barcelona
    AADD. (2011). Pla d'ordenació urbanística municipal. Catàleg de masies i cases rurals. Ajuntament de Puig-reig. Fitxa d.3