Poblat ibèric de Sant Miquel
Vallromanes

Vallès Oriental
    Muntanya de Sant Miquel. A la partió dels termes entre Vallromanes i Montornès del Vallès
    Turó situat entre el torrent de Can Gurri i la riera de Vallromanes.

Jaciment arqueològic
    Ibèric
    V-I aC
    Dolent
    S'observen restes constructives enmig del bosc.
    BCIL 2009 C. Com. Catáleg POUM 2008. J-29. Jaciment. Elem. d'Interès.
    Número inventari Generalitat i altres inventaris
    Si (CC.AA.38.24.06)
    Difícil
    Sense ús
    Ref. cad.: 009A00007
    J.Montlló/M.Bosch (ACTIUM SCP)

Jaciment ibèric situat a una vessant sud-est de la Muntanya de Sant Miquel, que forma part de la Serralada Litoral. La partió del terme municipal entre Montornès i Vallromanes travessa el jaciment. Té un gran domini visual vers la plana del Besós i la Riera de Vallromanes.

Segons la Carta Arqueològica, hi ha materials al Museu de Granollers, però hem comprovat que no és així. Si que n'hi ha al Museu d'Arqueologia de Catalunya. Es van recollir alguns materials fruit de les prospeccions arqueològiques realitzades l'any 1999 per Xosé Santín.
    El Catàleg de 2008 el considera Element d'Interès. Es dona la circumstància de que també es BCIL per declaració del Ple del Consell Comarcal el 2009 (la petició l'havia fet l'ajuntament el 2006). Sòl geològic granític amb bosc de quercínies, d'alzina i pinedes. Les pedres del poblat ibèric van servir per edificar el castell medieval del cim del turó.

Jaciment conegut des dels anys 1920 (veure bibliografia) i llargament citat per la historiografia. L'Agrupació Excursionista de Badalona hi realitzà unes cates. També hi va excavar en Jaume Ventura de Vilassar de Dalt (UBACH:1994,pàg.83). L'any 1963 E. Ripoll, J. Barberà i L. Monreal, realitzaren una excavació.
    El jaciment sembla tenir força potència estratigràfica i en algunes cales van aparèixer senyals d'incendi. Les excavacions no van permetre veure l'entramat urbanístic del poblat tot i que es van veure algunes filades inferiors (fonaments) d'alguns murs pertanyents a 2 habitacions del vessant SE del turó. També s'hi van localitzar 4 fogars i restes d'un possible forn. En un estrat inferior va aparèixer ceràmica àtica de figures roges. També hi ha campaniana A i B (i potser fragments ceràmics de vernís negre d'algun taller occidental), àmfora Dressel I, greco-itàliques, ceràmica grisa ibèrica, fusaioles, molins, restes de fauna, etc.
    L'any 1999, durant les prospeccions realitzades en el marc del projecte "Carta arqueològica del terme municipal de Vallromanes" dirigit per Xose Santín, va apareixer ceràmica
    comuna ibèrica, ceràmica feta a mà i un fragment de ceràmica àtica de vernís negre. Els materials permeten confirmar la cronologia inicial del poblat en el segle IV aC i confirmar la continuitat durant els segles III-II aC.

ASENSIO, DAVID; GUITART, JOSEP. El jaciment ibèric de la muntanya de sant Miquel. Montornès del Vallès i Vallromanes. Recull de documentació i assaig d'interpretació. Col·lecció Estudis. Série Recursos Culturals, 5.. Diputació de Barcelona. Abril 2010.
    ALMAGRO,M; SERRA RÀFOL,J i COLOMINAS,J (1945) Carta Arqueológica de España,II Barcelona-Madrid.
    AA.VV. (1982) "L'arqueologia a Catalunya, avui". Catàleg de l'exposició. Barcelona.
    BARBERÀ, José; PASCUAL, Ricardo (1970) "El poblado Preromano de la Muntanya de Sant Miquel, en Vallromanes-Montornés (Barcelona)". AMPURIAS, T.31-32, 1969-70. Pàgs. 273-283.
    BARBERÀ,J i DUPRÉ, X. (1984)) "Els laietans, assaig de síntesi". Revista Fonaments, núm. 4 pp 31-86.Barcelona.
    ESTRADA, Josep i VILLARONGA, Leandro (1967) "La Lauro monetal y el hallazgo de Cànoves (Barcelona)". I.P.A. Monografías XXVIII. Barcelona.
    ESTRADA i GARRIGA, Josep (1969) Vías y poblamiento romanos en el territorio del Area Metropolitana de Barcelona. Comisión de Urbanismo, 65. Barccelona.
    FONT i CUSSÓ (1933) "Els íbers a Badalona". Butlletí de l'Agrupació Excursionista de Badalona, núm. 16.
    RIPOLL,E;BARBERÀ,J i MONREAL,L (1964) "Excavaciones en el poblado prerromano de San Miguel (Vallromanes-Montornès)"Excavaciones Arqueológicas en España, núm. 28. Barcelona.
    SERRA RÀFOLS, J. De C (1942) "El poblamiento de la Maresma o Costa de Levante en la época anterromana". Ampurias IV. Barcelona.
    SERRA RÀFOLS,J de C (1931) "Llocs d'habitació ibèrics a la costa de Llevant". Anuari de l'Institut d'Estudis Catalans 1927-1931.
    UBACH, Pau (1994) Memòries etno-arqueològiques. 6.000 anys d'història en el Maresme. Vilassar de Dalt, 1934-1993. Col·lecció El Montalt, núm. 18. L'Aixernador. Argentona.