Pica de Sant Sebastià del Sull
Saldes

Berguedà
    Saldes. Vall del riu Saldes. Sant Sebastià de Sull.

Patrimoni moble
    Objecte
    Medieval
    Romànic
    IX
    Religiós
    Ajuntament de Saldes. Pl. Pedraforca s/n. 08697 SALDES
    Cortés Elía, Mª del Agua

Pica feta en un bloc de pedra arrodonit i buidat interiorment en forma hemisfèrica. No té cap marca o inscripció i es suporta directament sobre la seva base lleugerament arrodonida. La boca és circular amb el llavi pla. Es troba ubicada al centre de la nau de l'església de planta circular del monestir de Sant Sebastià de Sull. Probablement es tracti d'una pica baptismal, tot i que les dimensions són petites.

Les runes de l'església i del monestir es troben al costat del riu Saldes. Per arribar cal agafar un desviament a la dreta a la carretera de Guardiola a Saldes, agafant la pista de Gresolet fins a les proximitats de cal Ferrer on cal deixar el cotxe i seguir caminant per l'antic camí ramader passant les restes del molí de Baix i seguir fins al monestir.

Amb tota probabilitat, tant per la ubicació com per la tipologia, aquesta pica seria realitzada en el moment de construcció del conjunt de Sull, a finals del segle IX , motivat pel prevere Daniel, que havia estat rector de la parròquia de Saldes, que es retirà i s'establí a l'aiguabarreig dels rius Saldes i Gresolet, amb una dona anomenada Honesta i uns servents. Van posar en cultiu un espai de 6ha pel sistema d'aprisió i hi bastiren una església dedicada a Sant Sebastià i Santa Maria. El domini estava situat sota la protecció dels comtes de Cerdanya.

BOLÓS, J. (1986). El monestir de Sant Llorenç prop Bagà. Artestudi ed. Barcelona CASAS, J. (2006). "Les fargues del berguedà". A L'Erol núm. 91, pàgs. 35-42. RIU, M. (1975). Excavaciones medievales en el término municipal de Saldes. "Noticiario Arqueológico Hispánico", III. Madrid. Pàg. 272-290. RIU, M. (1985). El monestir de Sant Sebastià de Sull, al municipi de Saldes, i la seva rotonda. "Urgellia", núm. 6. Seu d'Urgell. RIU, M. (1977). El monasterio de Sant Sebastià de Sull. "Noticiario Arqueológico Hispánico", V. Madrid. Pàg. 367-374. RIU, M. (1975). Sant Sebastià de Sull. "Les esglésies romàniques catalanes de planta circular i triangular" de Jordi Vigue. Artestudi edicions, Col·lecció Art Romànic, 3. Barcelona. Pàgs. 262-282. RIU, M. (1982). Sant Sebastià de Sull. Saldes. "Les excavacions arqueològiques a Catalunya en els darrers anys". Generalitat de Catalunya. Barcelona. Pàgs. 404-407. RIU, M. (1983). Les excavacions de Saldes. "1er congrés internacional d'Història de Puigcerdà. Juliol 1977. Institut d'Estudis Ceretans. Puigcerdà. Pàgs. 80-92.