Pessebre vivent parlat a Les Gunyoles Avinyonet del Penedès

Alt Penedès
Les Gunyoles - 08792 AVINYONET DEL PENEDÈS.
A la zona de les Esplugues

Patrimoni immaterial
Manifestació festiva
XX
1976
Lúdic
J.M. Huélamo - ARQUEOCIÈNCIA

El Pessebre vivent es caracteritza per la singularitat no massa habitual de tractar-se d'una representació parlada. Aquesta escenificació es porta a terme en un entorn natural que envolta el poble, l'anomenada Serra de les Gunyoles (PESSEBRE VIVENT, 1997) , i més en concret la zona de les Esplugues. Es representen els següents quadres: L'Anunciació de la Verge Maria, l'edicte d'empadronament, cercant posada, la llar pairal, temptació del dimoni, el poder de les tenebres, pastors, l'anunciació als pastors, l'infern vençut pels àngels, naixement de Jesús, adoració, la fugida a Egipte, l'infant Jesús. En total dotze quadres diferents, els quals han estat adaptats de diferents obres, com són "Flor de Nadal", de Francesc d'Assís Pica; "Els Pastorets", de Josep Maria Folch i Torres, i algunes escenes bíbliques. En l'obra hi treballen més de cent persones. El trajecte es perfuma amb herbes aromàtiques.

Per tal de fer les representacions s'han construït tot un seguit de cases imitant un caire "oriental".

Els pessebres vivents no són només una mostra del teatre popular català, sinó una tradició ben viva i amb una projecció de futur constant. La tradició dels pessebres vivents està molt arrelada a Catalunya. A Les Gunyoles va començar l'any 1976, i des d'aquell moment va anar creixent i millorant (PESSEBRE VIVENT, 1997) .

PESSEBRE VIVENT (1997) "Pessebre vivent parlat de les Gunyoles". Avinyonet Avui. Revista informativa de l'Ajuntament, Núm. 20 p. 14. Avinyonet del Penedès: Ajuntament d'Avinyonet.