Pedra de molí del Gabi

Ornamental
    08119A001000350001UB
    Jordi Montlló Bolart

Pedra cilíndrica, de granit, situada en el jardí, a la part septentrional de la casa. Es tracta de la mola sotana o mota, sobre la qual descansaria la mota sobirana que és la mola, més petita que volta al damunt.

Està col·locada en posició horitzontal, damunt d’una pilastra de pedra. Mesura 1’80 metres de diàmetre per 0’35 metres de gruix; presenta una rebava exterior de 6 centímetres d’amplada i una altra, més ample, al voltant de l’encaix quadrangular, (d’uns 16 centímetres de costat) de la nadilla, de la qual encara se’n conserva un tros al seu interior, de ferro.

Mola sotana de l’antic trull de Can Gabi, del qual per ara se’n desconeix la seva ubicació exacta.

A Ferrando (1987:69) trobem les referències documentals a l'Speculo del Monestir de Sant Llorenç del Munt: "Venda feta per Berenguer Ferrer i Romia, la seva muller, de Sant Joan de Matadepera, a frau Guerau, abat de Sant Llorenç del Munt, de cinc sous i mig que reben sobre unes peces de terra (...) i Simon de Gabi, de dita parròquia, dóna un sou i sis per una peça de terra amb ruvira, en dita parròquia. Fet a 11 de les kalendes de gener de 1311. Clos per Pere Folquer, notari de terrassa. Sant Joan de Matadepera, número 89".

Més endavant (Ferrando, 1987:78) podem llegir: "Precari fet per Joan Ripoll, procurador de fra Lluís Manuel de Cruylles, abat del monestir de Sant Benet de Bages, administrador del monestir de Sant Llorenç del Munt, a Antic Gabi, de Sant Joan de Matadepera, del mas Des Gabi, de dita parròquia, el qual es té pel monestir de St. Llorenç del Munt, ítem d'una peça de pertinences de dit mas, nomenada Pla des Gabi, en el torrent de les Planes [...] fet el 24 de novembre de 1456, clos per Miquel Ripoll, notari de Barcelona. Sant Joan de Matadepera, número 84".

AJUNTAMENT de Matadepera (2009).  Pla d’Ordenació Urbanística Municipal de Matadepera. Tomo IV. Catàleg de Béns.

BALLBÉ BOADA, Miquel (1988). Matadepera. Pagesos i menestrals. Monografies Vallesanes, 9. Editorial Egara.

FERRANDO i ROIG, Antoni (1987). El monestir de Sant Llorenç del Munt i les seves possessions. Montserrat: Publicacions de l’Abadia de Montserrat.