Niu doble de metralladores de la desembocadura del riu Foix
Cubelles

    Garraf
    Platja de la Mota de Sant Pere
    Emplaçament
    A l’oest de la desembocadura del riu Foix, prop del cap de Sant Pere
    1,85 msnm

    Coordenades:

    41.19833
    1.67349
    388772
    4561622
    Número de fitxa
    08074 - 27
    Patrimoni immoble
    Tipologia
    Edifici
    Contemporani
    Popular
    Segle
    XX
    Any
    ca. 1937
    Estat de conservació
    Dolent
    La sorra ha anat colgant l'edifici. Només n'és visible parcialment l’accés, totalment impracticable, i l'interior es troba atapeït de sorra i pedres. Per altra banda, l’estructura ha quedat malmesa i partida en tres trossos que separen el cos central i els dos nius de metralladores (juny 2025).
    Protecció
    Legal
    BCIL
    Acord de ple de 18 de novembre de 2025.
    Número inventari Generalitat i altres inventaris
    Inventari del Patrimoni Arqueològic i Paleontològic de Catalunya: 20712
    Accés
    Fàcil
    Sense ús
    Titularitat
    Pública
    Domini Públic Marítim-Terrestre (DPMT) - Ministeri per a la Transició Ecològica (Costes)
    Autoria de la fitxa
    Xavier Esteve i Gràcia
    Oficina de Patrimoni Cultural

    El búnquer d’artilleria o niu doble de metralladores, es troba situat damunt de la sorra de la platja de la Mota de Sant Pere, molt a prop de la desembocadura del riu Foix.

    A dia d'avui aquest element es troba pràcticament engolit per la sorra.

    Es tracta d'una construcció defensiva de formigó armat. Consta d’un cos central rectangular, a l’extrem del qual se situa la porta d’accés. A l’altre extrem, pel cantó de mar, hi ha un cos perpendicular on s’obren, a banda i banda, els dos nius de metralladores.

    L’accés al búnquer es feia pel cos allargat (d'uns 12 metres) a través d’una porta rectangular, que està protegida per un allargament del mur del passadís. Un passadís cobert condueix a un espai perpendicular rectangular (d'uns 15 metres), als extrems del qual s’obren dues cambres, on hi havia els nius de metralladores que tenen el frontal (al costat de mar) de planta semicircular i als murs del qual s’obren dues troneres apaïsades (des d’on es posicionaven les armes de control del sector platja). També es van practicar dues petites espitlleres al passadís que comunica els dos nius.

    La coberta de tot el conjunt és plana i sembla que aquest búnquer no comptava amb cap element de camuflatge.

    En època de la Guerra Civil, aquest búnquer estava ubicat en un punt estratègic de defensa de la costa. La tasca defensiva la complementava un altre niu de metralladores, avui desaparegut, a l’altra banda del riu Foix, però que es va poder documentar l'any 2011, durant la prospecció subaquàtica preventiva motivada per les obres de reconstitució i ampliació de les platges de Cubelles i de Sant Pere.

    Aquest tipus de construccions responien a la voluntat de la República de comptar amb una xarxa defensiva a la línia de costa, (on s'insereixen les fortificacions de Cubelles), de vigilància i control marítim amb la missió de contenir un intent de desembarcament. La defensa de la costa durant la Guerra Civil (1936-1939) a Cubelles era exercida per tropes del Cos de Carabiners i comptava, a mitjans de 1937, amb un total de vuit carabiners que formaven part de la 4a companyia de la Comandància de Barcelona.

    CABEZAS SÁNCHEZ, Adrián (2013). La defensa de la costa a Catalunya durant la Guerra Civil (1936-1939), tesi doctoral disponible a <https://www.tdx.cat/handle/10803/129446#page=1 >

    CLARA, Josep (2012) Els búnquers de la Costa Catalana, Patrimoni militar en temps de guerra (1936 – 1939). Col·lecció Camí Ral, 35. Barcelona: Editorial Dalmau.

    RAMOS, J. (2013) El patrimoni de la Guerra Civil a Cubelles (1936-1939). Cubelles: Ajuntament de Cubelles.

    VERDASCO, C.; SAÑUDO, P. (2011) Memoria científica de prospección arqueológica subacuática de la zona de playa de la desembocadura del río Foix, entre los T.T.M.M de Cubelles y Vilanova i la Geltrú (Garraf), Barcelona. Arxiu del Servei d'Arqueologia i Paleontologia, núm. 9483.