Monument a Rafael de Casanova
Palau-solità i Plegamans

Vallès Occidental
    Plaça de l'Onze de Setembre, s/n, 08184, Palau-solità i Plegamans.

Patrimoni moble
    Element urbà
    XXI
    Any
    Noemí Ramos Galacho
    Simbòlic
    Ajuntament de Palau-solità i Plegamans
    Virgínia Cepero González

El monument commemoratiu a Rafael de Casanova es troba a la plaça de l'Onze de Setembre, davant de l'ajuntament.
    És obra de Noemí Ramos Galacho, inaugurat l'any 2002.
    Es tracta d'un bust de bronze de Rafael Casanova, despullat, que sosté amb la mà dreta una espasa, situat sobre un basament prismàtic de formigó.
    Les seves dimensions són: 1,9 m per 0,8 m per 0,5 m.

Rafael de Casanova (Moià, Barcelona, 1660 - Sant Boi de Llobregat, 1743):
    Va estudiar dret a la Universitat de Barcelona, on va obtenir el doctorat, i va exercir la seva professió en aquesta ciutat. L'any 1706 va ser escollit conseller tercer de Barcelona, en un moment en què Catalunya s'havia revoltat contra la nova dinastia borbònica, en el marc de la guerra de Successió espanyola (1702-1714).
    Al novembre de 1713, Casanova va ser elegit conseller en cap de la ciutat.
    L'11 de setembre de 1714, quan es va produir l'assalt final de les tropes borbòniques al comandament del duc de Berwick, Casanova, amb la bandera de Santa Eulàlia, que segons la tradició només era desplegada en el cas que Barcelona corregués un gran perill, es va dirigir a la muralla de la ciutat per aixecar l'ànim dels defensors, i allà va caure ferit de gravetat.
    Amb el ressorgiment del nacionalisme català, la figura de Casanova es va convertir en un símbol de la lluita per les llibertats del Principat, que havien estat abolides pel Decret de Nova Planta.

ANDRINO MUÑOZ, M. (2011) La escultura urbana como nexo de convivencia: identidad y reflejo del lugar en el área del Vallès. Tesi doctoral inèdita, Universitat de Barcelona.
    MONUMENTS COMMEMORATIUS DE CATALUNYA: https://monuments.iec.cat
    REGIDORIA DE MEDI AMBIENT (2002) Jardins, parcs i places de Palau-solità i Plegamans. Palau de Plegamans: Ajuntament de Palau-solità i Plegamans.