Moles del trull d'oli de Castellet
Sant Vicenç de Castellet

Bages
    SANT VICENÇ DE CASTELLET
    A l'entrada del poble pel pont

Element arquitectònic
    Modern
    Obert
    Ornamental
    Ajuntament de Sant Vicenç de Castellet, Plaça de l'Ajuntament, 10. 08295 SANT VICENÇ DE CASTELLET
    María del Agua Cortés Elía / OPC

Aquestes moles d'un antic trull d'oli es trobaven situades al peu de la roca del turó sobre el que hi ha la torre del castell de Castellet, on van ser posats l'any 2002. Actualment, des de l'any 2015, estan a l'entrada del poble, a la rotonda abans del pont, com un monument i envoltades d'algunes oliveres. Es tracta de dues moles d'un antic trull o molí d'oli, així com un bací de pedra. Les moles són de diferent diàmetre, una fa 141 cm de diàmetre i l'altre 100 cm de diàmetre. El bací de pedra buidada i amb un bec a un costat, fa uns 30 cm més que la mola d'ample.

Es troba ubicada a la rotonda de l'entrada del pont, en forma d'escultura, juntament amb unes oliveres.

Els vestigis del molí o trull d'oli es trobaven a mitja muntanya de Castellet, vora el camí, tot i que no queden restes de l'edifici que albergaria el molí. Era propietat dels senyors de Castellet i, segons Sarret i Arbós (1900), a principis del segle XIX encara estava en funcionament, fent-se càrrec els ermitans de Castellet. Possiblement els vassalls del senyor tinguessin l'obligació de moldre, tot i que no hi ha documentació històrica que ho demostri.

VILA, M. (1954). El trull d'oli de Castellet. Castellet, nº 115, agost 1954. (hi ha un dibuix que reprodueix el molí). SARRET I ARBÓS, J. (1900). Breu relació al Santuari i imatge de Nostra Senyora de Castellet. Manresa.