Mina Nova de Coll de Pradell
Vallcebre

Berguedà
    Coll de Pradell
    Carretera del nord del municipi, direcció al Coll de Pradell, seguint la mina a mà esquerra.

42.20019
    Obra civil
    Any
    1942
    BCIL, aprovat el 06/03/19 pel Consell Comarcal
    08293A004002920000AO
    Anna Junyent Traserra / OPC, Cortés Elía, María del Agua

Antiga mina de carbó, situada al nord del municipi. Consta d'un tram de via que parteix des de la carretera i, passant per un túnel, arriba fins a la bocamina. A sobre de la bocamina encara es conserva la caseta amb els ventiladors que portaven aire a dins de la mina. Avui s'ha restaurat i es vol utilitzar amb finalitats turístiques. La recuperació es va dur a terme per l'Associació Trens Miners Turístics, dedicada a l'estudi, la recuperació i la restauració d'antics trens miners.

Ús turístic - Associació Trens Miners Turístics, que ha consolidat l'entrada de l'antiga mina.

Aquesta mina, es va explotar entre els anys 1949-1962. Tenia una galeria de dos nivells, que estaven comunicats per una rampa interior, on hi treballaven cap a dues-centes persones. Moltes d'elles per passar-hi el servei militar. S'hi van produir dos accidents mortals el 7 de desembre de 1949, on un miner morí al comprovar un cartutx de dinamita i el 27 de desembre de 1951 on un miner moria transportant el carbó en un camió. El dia 23 de juliol tancava definitivament l'explotació.

ORIOLA, Josep i SOLER, Ramon (1997). Relleu fotogràfic de les mines del Berguedà. Berimprès SL.
    Cortés Elía, María del Agua (2017) Expedient per a la declaració de les antigues instal·lacions mineres de Coll de Pradell com a Bé Cultural d'Interès Local BCIL. Diputació de Barcelona.