Llegenda del pou del diable
Veciana

Anoia
    La Rubiola
    A ponent del terme municipal, a tocar amb Sant Guim de Freixenet

Patrimoni immaterial
    Tradició oral
    XIX - XX
    Obert
    Científic
    Jordi Montlló Bolart

A pocs metres del PK 12 de la carretera BV-1001 de Sant Martí de Sesgueioles a sant Guim de Freixenet, i al costat mateix de la carretera, s'obre un esvoranc natural a la roca mare d'uns 30 metres de diàmetre per una profunditat superior i que la tradició diu que només podia ser obra del dimoni, en vista a les seves grans dimensions. Però una rondalla publicada al web de l'Ajuntament de Sant Guim n'explica una versió detallada que diu així:
    Sabies que antigament, al carrer de les Bruixes de Cervera hi havia bruixes i bruixots? Doncs bé, un bruixot de Cervera va encarregar a un home del seu carrer que portés un canut a un senyor de Calaf. Li va dir que no obrís el canut que era perillós.
    L'home tot decidit va anar a Calaf passant pels plans de Sant Guim i per la Rubiola. Però havent passat la Rubiola, l'home es va encuriosir pel que hi havia dins del canut. El va destapar. Va mirar dins el canut i no hi va veure res. De sobte, del canut va saltar un grill que es va amagar ràpidament sota un matoll, després d'aquest en van sortir més. L'home, espantat, va començar a buscar els grills del canut, mentre sentia:
    - Què farem?, què farem? què farem?
    L'home es va adonar que les veus venien dels grills. i de sobte els grills van dir:
    - Fem pou!
    I els grills es van convertir en dimonis que van començar a fer pou, transportant la terra amb coves a Mallorca: Els dimonis van fer pou fins que el seu enorme cove es va trencar. A Mallorca s'hi va fer muntanyeta, i és l'únic lloc on es pot trobar timó, planta típica d'aquí.

Llegenda narrada per Josep Mir i David Gras adaptada per Joan Bellmunt al llibre Fets, costums i llegendes de la Segarra, volum III. Edita Virgili & Pagès, S.A.

BELLMUNT FIGUERAS, Joan (1988). Fets, costums i llegendes de la Segarra, volum III. Edita Virgili i Bages, S.A. Lleida.
    SERVITJE, Jordi (2010). Veciana, on el silenci se sent. Ajuntament de Veciana.