Llegenda de la Verge de Sentfores

Obert
    Científic
    Núria Cabañas

La llegenda diu que el pastor de Can Bossanya pasturava el ramat en un lloc boscós i encrestat. En una cresta enmig de les roques va veure una cosa estranya, com si en sortís llum. S'hi va acostar i va trobar la imatge d'una mare de Déu amb el nen Jesús. El pastor la va posar dins el sarró se l'endugué cap a casa. Un cop a casa, va anar a buscar la mestressa per ensenyar-li i quan va obrir el sarró no hi havia res i tothom de casa li deia que veia visions.
    L'endemà va anar al mateix indret i la va tornar a trobar. La va tornar agafar per portar-la a casa i quan va arribar novament no hi era. Aquest cop, però, tothom se'l va escoltar més interessat i l'endemà al matí decidiren anar-hi tots junts i trobaren la imatge on el pastor els havia dit. Novament la van posar al sarró ben lligada perquè no es mogués i en arribar a casa la imatge havia desaparegut. Tots van entendre que Ella es volia quedar en aquell indret i per això li van construir una ermita allí, que encara avui dia perdura.

L'origen de la llegenda es desconeix; no obstant la contrucció del Santuari de Senfores s'ha de situar entorn el segle XVII

VIDAL, E. (2014): D'unes veus. Històries i llegendes de Sant Martí de Tous. Estudi Puche S.L. Santa Coloma de Queralt.
    VIDAL, E. (1995): Tous, memòria viva. Relats i llegendes. Editoral Claret. Barcelona.