Homenatge a la Vellesa

Any
    Cor La Veu de Voltregà
    Adriana Geladó Prat

La Festa de la Vellesa de Sant Hipòlit homenatja a les persones de més edat del municipi i es celebra anualment a principis de juny. Es tracta d'una antiga i tradicional festa que ha anat mantinguent al llarg dels anys alguns dels seus actes més tradicionals, tot i que adaptada als temps actuals. La festa, organitzada des dels seus inicis pel Cor La Veu de Voltregà, s'inicia amb una missa solemne a l'església parroquial presidida per l'estendard de l'entitat i amb la presència dels Padrins d'honor que, en tant que patrocinadors, fan un donatiu a l'entitat. En algunes edicions també hi ha els Padrinets, infants portats pels padrins que van vestits de catalanets. Tot seguit es fa un concert a càrrec del cor al mateix temple. Després de l'ofici s'organitza un dinar de germanor al pavelló municipal de La Pista, seguit d'un concert i un ball de tarda amenitzats per una orquetra.

Les imatges han estat extretes de l'espaiweb de l'ajuntament de Sant Hipòlit de Voltregà.

La primera edició de l'Homenatge a la Vellesa de Sant Hipòlit es va celebrar el dia 23 de juliol de l'any 1950 i fou creada i organitzada pel Cor La Veu de Voltregà. De fet, el fundador de la festa fou en Joan Torrentó i Puy, el pare del qual sempre duia l'estendard del cor. Un dia, el seu fill el va substituïr i d'aquí va sorgir la idea de crear una festa per homenatjar a la gent gran.
    Antigament, els actes començaven el dissabte anterior amb un repic de campanes i un concert particular a casa dels homenatjats més grans, on el cor cantava l'Himne als Vells. L'endemà s'iniciava amb una missa de comunió general pels avis i un cercavila amb les orquestres Els Angelets i La Principal de Voltregà. Els avis amb el seus padrins es reunien a la plaça de Vila i, juntament amb les orquestres i l'estendard del cor, anaven en comitiva fins a l'església parroquial on feia un ofici solemne. Posteriorment, a la plaça de la Vila, es feia l'acte d'homenatge pròpiament dit: entrega de rams de flors a les padrines, parlaments i lectures poètiques. Finalment el dinar d'honor, que també s'havia celebrat a La Catòlica. Als jardins de la Llar dels Jubilats també s'hi havien celebrat espectacles còmics, musicals, vetllades literàries i balls a la tarda. També s'havia donat un val als avis homenatjats per a les pastisseries del poble, amb el que se'ls obsequiava amb un braç de gitano i una ampolla de cava.
    En origen, els padrins d'honor eren la gent benestant del poble. Podien ser matrimonis, parelles sentimentals o no. Cada padrí portava dos padrinets, un nen i una nena, o sigui que hi havia quatre padrinets per parella. Era tradició que les padrines anessin ataviades amb una mantellina blanca.
    També hi havia la tradició d'enramar les portes de les cases amb rams de boixos, flors de paper i fulles d'arbres, i els balcons es decoraven amb dalmassos festius.
    En la celebració del seu 50è aniversari, diverses agrupacions corals de Catalunya van participar a la jornada festiva. En aquella ocasió es va entregar una placa commemorativa a en Joan Torrentó, fundador de l'homenatge. L'any 2019 es van celebrar els 70 anys de la festa.
    El Cor La Veu de Voltregà va cedir els programes d'actes de diverses edicions de la festa al fons de la biblioteca Marquès de Remisa.

"Especial Cor La Veu de Voltregà". <<0,97 km2>>. La revista de Sant Hipòlit de Voltregà. Any II, nº 10, març 1989, p. 12.
    Informació oral: Mª Carme Casas Muntadas, Marcel·la Molas Oller i Joan Rifà Casas [Entrevista: 03-02-2020].
    MUSSUL, M.D.; PADRÓS, M. (1991). "Padrins d'honor 91: Rosa Sánchez i Antoni Baroy". <<0,97 km2>>. La revista de Sant Hipòlit de Voltregà. Any IV, nº 37, agost- setembre 1991, p. 24.
    Programes de diversos Homenatges a la Vellesa: col·lecció local de la biblioteca Marquès de Remisa.
    SALVANS, Gabriel (2008). Sant Hipòlit de Voltregà. Vol de poesia. Sant Hipòlit de Voltregà: Ajuntament de Sant Hipòlit de Voltregà, p. 28.
    Http://patrimonifestiu.cultura.gencat.cat/ [Consulta: 28-03-2020].
    Http://www.santhipolitdevoltrega.cat/ [Consulta: 28-03-2020].