Gran Via de Lluís Companys 229 / vil·la de la Gran Via

Romà
    I -VI dC
    Dolent
    Destruït en una gran part
    BCIL
    BCIL (Pla d'Ordenació Urbanística Municipal. Text refós 2010)
    Residencial
    diversos propietaris
    Jordi Montlló Bolart

Important vil·la romana que cal relacionar amb les troballes d'Horta Farrerons. Fou descoberta l'any 1969, però es va destruir sense poder fer una excavació completa. Només es va realitzar una campanya de salvament. Destaca la troballa d'un mosaic policrom amb la representació de motius geomètrics (el motiu central eren octògons), realitzat en dues fases: la primera d'època severa i la segona baix imperial. Les seves dimensions eren 8,2 x 5,32 metres. A sota, hi havia dipòsits d'ús indeterminat. I per damunt tombes que es daten entorn els segles XVII o XVIII. Entre els anys 1999 i 2000 es documentaren diversos murs, dos llars de foc, tres fornals, una cisterna i diversos nivells arqueològics amb ceràmica d'època romana. Tot això es documentà en una estreta franja, que era la rasa d'instal·lació d'un col·lector, i, per tant, en unes circumstàncies que dificulten la interpretació i la relació entre les diverses estructures.

Els materials es troben en el Museu de l'Estampació de Premià i el Museu d'Arqueologia de Catalunya. Tot i la campanya de salvament per part del Museu d'Arqueologia de Catalunya es desconeix cap tipus d'informe, memòria, treball o estudi. Només s'han fet estudis dels mosaics.

Vil·la romana descoberta arrel de la construcció de blocs de pisos. Tot i la importància i espectacularitat de la troballa no es va poder fer una excavació sistemàtica. Tan sols es realitzà un salvament de les restes i dels mosaics policroms que es dipositaren al Museu d'Arqueologia de Catalunya, llavors depenent de la Diputació. Entre els anys 1999 i 2000, amb motiu de la instal·lació d'un col·lector al carrer Jacint Verdaguer, es realitzà un control arqueològic i l'excavació dels sectors amb resultat positiu.

ALVAREZ, Jaume (1978). Acerca del interés arqueológico de Premià; dins Butlletí de l'AECC, núm. 4. Premià de Mar, pàg. 10. BARRAL, Xavier (1978). Les mosaïques romaines et médievales de la Regio Laietana, núm. 77. Barcelona. BATLLE, Enric i ROIG, Joan (2001). Pla especial de protecció del patrimoni arquitectònic, ambiental i històric. Ajuntament de Premià de Mar. BONAMUSSA, J. (1972). Descoberta de noves vil·les romanes en la comarca del Maresme; dins Cingles, núm. 11. Mataró, pàg. 2-4. CARPIO, Isabel i COLL, Ramon (1987). Resultats de l'excavació d'urgència al solar de la Gran Via 229 (Premià de Mar, El Maresme). Departament de Cultura i Mitjans de Comunicació de la generalitat de Catalunya. Inèdit. COLL i MONTEAGUDO, Ramon (2004). Història arqueològica de Premià. Ed. Clavell. Premià de Mar. CUYÀS, J. M. (1977). Història de Badalona, vol. III. Badalona, pàg. 350 DELMAR, J. (1969). Ochenta metros quadrados de mosaico romano en Premiá de Mar; dins El Noticiero Universal del 13 de març de 1969. FORASTER, P. (1969). Hallazgo de una villa romana del siglo XII (sic) en Premiá de Mar; dins La Prensa del 22 de març de 1969. GÓMEZ, Joan (1970). Premià arqueològic; dins Guia del Patronat Catequístic de Premià de Mar, núm. 177. Premià de Mar, pàgs. 2-4. GÓMEZ, Joan (1976). Premià, poble romà; dins Boletín de la Asociación de Cabezas de Família, núm. 8. Premià de Mar, pàg. 12. MORAGAS, Salvador (1969). Material d'excavacions; dins Guia del Patronat Catequístic de Premià de Mar, núm. 168. Premià de Mar, pàg. 2. MORENO, A. (1969). Hallazgo arqueológico en Premiá de Mar; dins Tele-Exprés del 25 de març de 1969. Mosaic romà; dins Butlletí de l'AECC, núm. 5. Premià de Mar, 1979, pàg. 2. Noticiari. Guia del patronat catequístic de Premià de Mar, núm. 165. Premià de Mar, 12 de maig de 1969, pàg. 9. Noticiari. Guia del patronat catequístic de Premià de Mar, núm. 167. Premià de Mar, 15 de juliol de 1969, pàg. 5. PREVOSTI, Marta (1981). Cronologia i poblament a l'àrea rural d'Iluro . Mataró .Caixa d'Estalvis Laietana . Premi Iluro. Mataró. ROSSELLÓ, M. (1970). Premià de Mar. Aniversari; dins El Maresme, núm. 21. Mataró, pàg. 9.