Gegants de Sant Iscle de Vallalta

Objecte
    XXI
    Any
    Les còpies estan dins les dependències de l'església de Sant Iscle
    Científic
    Ajuntament de St. Iscle de Vallalta. C/ de les Escoles, 2 (St. Iscle de Vallalta)
    Àlex Asensio

Parella de gegants formada per un personatge femení i un de masculí que representen els protagonistes de la llegenda de les Dones d'Aigua: ella és una goja o dona d'aigua, i ell, un pastor anomenat Iscle, com el patró de la població.
    Les figures van ser concebudes i creades artesanalment per una colla de veïns liderada per David Mora, Miquel Safont i Eduard Turon -en col·laboració amb Anna Bachs, Joan Campeny i Jordi Comas- amb la voluntat de dinamitzar la cultura d'arrel tradicional. Dins dels paràmetres del món geganter, tenen una mida mitjana. L'estructura va ser feta per Francesc Malpesa i el vestuari és obra d'Armanda Belle Russell.
    L'Iscle duu barretina i vesteix a la manera tradicional catalana amb camisa de lli de màniga llarga, armilla carmesina amb l'escut del municipi al pit i corbatí amb llaçada del mateix color. La dona d'aigua porta una túnica blava translúcida i destaca per la seva fesomia: pits turgents, orelles punxegudes i cabell pèl-roig guarnit amb flors i fulles d'heura.
    El seu bateig es va celebrar el 29 de juliol de 2005 en el marc de la Festa Major i va tenir com a padrins la Carlota, de Canet de Mar, i en Pere Botero, de Tordera. Des de llavors, els gegants de Sant Iscle realitzen sortides fora del municipi i participen amb regularitat en les cercaviles que es fan al poble coincidint amb les principals fites del calendari festiu, especialment per Festa Major, sempre acompanyats per un grup de grallers i timbalers anomenat Les Mallerengues de Sant Iscle de Vallalta.
    L'any 2018, els gegants van ser representats en un mural a la plaça de les Basses, coincidint amb la remodelació d'aquest espai.

Les dues primeres fotografies han estat obtingudes a través de les xarxes socials de l'Ajuntament de Sant Iscle de Vallalta, mentre que la tercera és de captura pròpia.

AJUNTAMENT DE SANT ISCLE DE VALLALTA (2010). Els gegants han fet 5 anys!. Santiscle, revista d'informació local, núm. 19. Sant Iscle de Vallalta. Ajuntament de Sant Iscle de Vallalta, p. 6.
    AJUNTAMENT DE SANT ISCLE DE VALLALTA (2006). Gent de Sant Iscle. Canet de Mar. Edicions Els 2 Pins, pp. 8-9.
    AJUNTAMENT DE SANT ISCLE DE VALLALTA (2005). Ja tenim gegants!. Santiscle, revista d'informació local, núm. 10. Sant Iscle de Vallalta. Ajuntament de Sant Iscle de Vallalta, p. 3.