Forn d'obra de Cal Flequer
El Pont de Vilomara i Rocafort

Bages
    Torrent del Flequer
    Per sota mateix de la casa.

Element arquitectònic
    Modern
    XVII-XVIII
    Regular
    El mur on hi ha l'accés a la fogaina està enderrocat. Els marges estan plens de restes de teula, maons i cairons. No s'ha localitzat la solera, però és molt probable que s'emprés el mateix claper del torrent, ja que la roca és extremadament plana en aquest indret.
    Sense ús
    08181A004000530000OA
    Jordi Montlló Bolart i Laura Bosch

Teuleria o forn d'obra, segons es prefereixi, pertanyent al mas de Cal Flequer, construït aprofitant un marge a mà esquerra del camí que va a Can Casassaies, molt a prop del torrent que porta el nom de la casa. Per sota del forn hi ha el que sembla l'accés a una feixa però que de fet era l'accés originari al forn i al torrent. És una construcció feta en pedra seca, aprofitant l'alçada del marge (entre 3 i 4 metres d'alçada). Es conserva la cambra de combustió i la de cocció, amb tres de les parets laterals fins a una alçada aproximada de quatre metres. Al seu interior hi ha un cirerer d'arboç; la graella està coberta per restes vegetals i només es pot veure molt parcialment si es decanta la terra i fullaraca que s'hi ha dipositat amb el pas del temps. La boca de la fogaina o cambra de combustió està tapada per l'enderroc de la façana principal, ubicada per sota del camí. L'alçada conservada des de la graella és de 3,20 metres d'alçada. Els murs de la cambra de combustió estan fets amb pedra seca més o menys desbastada de mides regulars calçades amb pedruscall de mida petita i mitjana i arrebossats per dintre amb morter de calç, que mesura tres metres de costat. Per dalt del camí, orientada a llevant, es conserva la porta (1,30 metres d'amplada x 1,50 metres d'alçada), una obertura a nivell de la plaça que servia per carregar i descarregar.

La majoria de grans cases de pagès havien tingut el seu propi forn per la pròpia construcció, en un indret el més proper possible on hi hagués llenya, aigua i els terrers d'argila. Les cases que no en tenien, compraven el material a les teuleries més grans.
    L'estructura d'aquest tipus de forns pre-industrials consisteix bàsicament en una cambra de cocció al pis superior i una cambra de combustió, anomenada també cambra de foc o fogaina situada al nivell inferior a la qual s'hi accedeix arran de terra. Normalment són de planta quadrangular o circular, amb un pilar cilíndric o troncocònic, central. Dins de la cambra de combustió hi ha la graella, formada per petites obertures o xemeneies excavades, que comuniquen amb la cambra de cocció, situada al damunt mateix i que és l'indret on es col·loquen les peces per coure. La cambra pot ser de dos tipus: tancada i llavors es diu que la cuita és reduïda (és a dir que no hi ha gairebé oxigen). Això dóna peces de color gris o negre. O bé oberta, és a dir que la cuita és oxidada (que vol dir que hi ha més oxigen que el necessari per a la combustió) i per tant les peces agafen una tonalitat vermellosa.

BOSCH, Laura (2016). El forn ceràmic de Can Maimó, Vilanova del Vallès; dins XXXII Sessió d'Estudis Mataronins, del 29 de novembre de 2015. Museu Arxiu de Santa Maria. Mataró.
    FÀBREGA ENFEDAQUE, Albert (2009). Forns antics de ceràmica a la Catalunya Central. Dins Dovella, núm. 101; pàgs. 4 a 10.
    MONTLLÓ, Jordi (2015). Mapa de Patrimoni de Vilassar de Dalt. Bòbila de les Ginesteres, núm. d'element 08214/409. Diputació de Barcelona. Ajuntament de Vilassar de Dalt.
    MONTLLÓ, Jordi (2015). Mapa de Patrimoni de Vilassar de Dalt. Forn de Can Boquet, núm. d'element 08214/238. Diputació de Barcelona. Ajuntament de Vilassar de Dalt.