Forats d'antigues rescloses de Pedret
Cercs

Berguedà
    A la zona de sud del municipi, al peu del riu Llobregat.
    A les roques de la zona de Pedret, al costat sud del pont.

Jaciment arqueològic
    Medieval
    XI?
    BCIL núm. 1015-I, de 13/04/2005
    Número inventari Generalitat i altres inventaris
    si. IPA 3239
    Sense ús
    Generalitat de Catalunya, Agència Catalana de l'Aigua. c/ Provença, 204-208. 08036 Barcelona
    Sara Simon Vilardaga

Els forats es localitzen a les roques que hi ha al davant del pont de Pedret, per la cara sud, a banda i banda del riu, en unes plaques de roca llisa, polida pel pas de l'aigua. Defineixen diferents alineacions de clots. Una primera filera o línia, que consta d'uns 30 forats que ocupen una llargada d'uns 25 metres. Seguit hi ha altres fileres de forats, s'han distingit una filera de 12, una de 51 i una de 22 forats, entre costat i costat del riu. Segons les interpretacions, consideren aquestes línies com a tres possibles fileres corresponents a tres possibles rescloses. La majoria dels forats són de planta circular, per bé, que també n'hi ha alguns de quadrats, la seva funció seria la d'encaix de bigues de fusta. Les mides dels forats oscil·len entre els 18, 20 i 25cm, i una mitjana de 15 cm de profunditat.

La presència d'aquests encaixos a la zona de Pedret ha tingut dues interpretacions bàsicament. Una és que es tracta d'encaixos que formaven part d'una resclosa d'un molí, i l'altra possibilitat, és que fossin part d'una estructura d'un antic pont de fusta. Sembla també probable que la quantitat d'encaixos existent pot respondre a que uns havien estat part del pont i els altres de la presa, cas de ser així, caldria esbrinar les cronologies de cada element.

Es creu que aquests forats podien haver estat part de la infraestructura d'un molí; de fet, que constituirien els encaixos de suport d'unes estructures de fusta que formarien part d'una presa o resclosa que serviria per derivar aigua cap un molí a través d'un canal. Consten documents que fan referència a un molí a la zona de Pedret en el segle XI, dada que es relacionaria amb aquestes estructures negatives. Cal anotar que metres més avall, es conserven restes d'un molí, del qual la majoria d'elements visibles són de cronologies més tardanes, segles XVIII i XIX. Es considera que no seria el mateix molí que el medieval, ni potser exactament el mateix emplaçament, dades però que no estan contrastades ni aclarides. A manca d'estudis que permetin posar llum a aquesta qüestió; si més no, la presència de molins a la zona i per tant, l'aprofitament hidràulic de les aigües del Llobregat en aquesta àrea, queda palesa. La hipòtesis més estesa sobre la funcionalitat d'aquests encaixos és que formaven part d'una estructura de resclosa, en la que les bigues eren unides a la cara interior amb travessers disposats horitzontalment, també de fusta, cohesionat i cegat amb terra. Aquests tipus de rescloses s'han documentat en diferents casos, en especial per al període medieval, encara que hi ha exemples que han perdurat en el temps fins segles més tard. Progressivament les rescloses de fusta es van anar substituint per preses de mur de pedra.
    Cal anotar, que els estudis arqueològics i documentals realitzats arran de la restauració del pont de Pedret a l'any 2000, assenyalen que aquests encaixos, o si més no part d'aquests, podrien haver format part de l'estructura d'un pont més antic, un pont que podria haver estat bàsicament de fusta.

BOLÒS, J. (1985): "Rescloses de Pedret". Catalunya Romànica XII: El Berguedà. Barcelona: 236-238
    CASTELLANO, A. (1997): "La història de Sant Quirze de Pedret a través dels testimonis documentals", a L'Erol, núm. 55. Berga: Àmbit de Recerques del Berguedà.
    PERARNAU, J.; PIÑERO, J. (1992): Catàleg de protecció del patrimoni històric, arquitectònic, natural i ambiental del terme municipal de Cercs. Fitxa AR. 3. Ajuntament de Cercs
    SERRA, Rosa. (et al.) (1991). Guia d'Art del Berguedà. Ed. Consell Comarcal del Berguedà i Patronat del Centre d'Estudis del Berguedà, Berga.
    TORRES, C.A.(1905) . Itinerari per les Valls Altes del Llobregat. Berguedà. Barcelona.
    VILA CARABASSA, J.M. (2009): Estudio arqueològico del puente de Pedret (Cercs, Berguedà)
    VILA CARABASSA, J.M. (2001): "Intervenció arqueològica al Pont de Pedret", a Actes de les Jornades d'Arqueologia i Paleontologia 2001: Comarques de Barcelona 1996-2001: La Garriga
    VVAA. (1985): Catalunya Romànica. XII. El Berguedà. Fundació Enciclopèdia Catalana, Barcelona. P. 246