Font de la Plaça Dosrius

Maresme
Plaça de la República - Dosrius
Al bell mig del casc antic de Dosrius, al començament de les escales cap a la plaça de l'Església
141m

Patrimoni moble
Element urbà
Popular
XX
1974
Productiu
Ajuntament de Dosrius
Adriana Geladó Prat

Font aïllada situada al començament i al centre de les escales que donen accés a la plaça de l'església de Sant Iscle i Santa Victòria. Es tracta d'una estructura de planta rectangular formada per una plataforma d'accés, una pica i un frontal amb jardinera integrada. La plataforma és rectangular i està bastida amb lloses de pedra. La pica és circular, està bastida en pedra i es troba integrada dins d'un petit volum rectangular amb portella metàl·lica inferior. El frontal, rectangular i amb una jardinera a la part superior, integra el broc de ferro decorat pel que raja l'aigua. Aquest volum està enrajolat i presenta dues filades laterals de ceràmica vidradada acolorida, decorada amb motius florals.

Altres denominacions relacionades amb l'estructura: font de la plaça d'Espanya.

En origen, aquesta font estava adossada al mur davanter de la casa de can Dama, situada al seu costat i orientada a la plaça. L'any 1974, arran d'unes fortes pluges que van malmetre considerablement l'antic empedrat que hi havia en el mateix lloc on trobem les escales actuals, l'ajuntament va decidir remodelar tota la plaça. L'empedrat i la font original foren retirats i es construiren les escales i una nova font al començament de les mateixes. El projecte fou polèmic donada l'estima de la població envers les dues estructures. En el cas de la font, havia proveït d'aigua a moltes cases del poble abans de la instal·lació de la xarxa d'abastament d'aigua de Dosrius entre els anys 1973 i 1975. Tot i que l'aigua que raja actualment prové d'aquesta xarxa, en origen l'aigua era una "deixa" de la Societat General d'Aigües de Barcelona al poble, com a conseqüència de l'acord amb l'Ajuntament per a l'explotació de les aigües de l'aqüífer de Dosrius (30.000 litres diaris distribuïtes entre les font del Comú, font de la Plaça i font de Sant Sebastià).

ALSINA I BOIX, Neus; JUBANY I PINÓS, M. Àngels (1995). Una ullada al passat: història gràfica de Dosrius, Canyamars i el Far (1900-1975). [Dosrius]: Ajuntament de Dosrius, p. 24, 33, 74. ALSINA, N.; CALONGE, R.; CUSPINERA, L.; JUBANY, M.A.; LACUESTA, R. (2005). Inventari del patrimoni històric, arquitectònic i ambiental de Dosrius. [Barcelona: Diputació de Barcelona, Ajuntament de Dosrius], Núm. Ref.: I.S.26/187. JUBANY I PINÓS, M. Àngels; ALSINA I BOIX, Neus (1990). "El medi natural: Les Aigües (III). Les fonts i els safareigs". El Comú, núm. 14, p. 16. "L'àlbum del Comú". El Comú, núm. 8, 1989, p. 43. RIERA, J.M.; JUBANY, M.A.; ALSINA, N. (2009). Itineraris pel municipi de Dosrius: un tomb pel nucli antic de Dosrius, un passeig per Canyamars, una volta pel Far, l'aigua, el nostre signe d'identitat. Dosrius: Ajuntament de Dosrius, p. 14.