Fons Cabrera i Bas (Arxiu Ducal de Medinaceli)
L'Esquirol

Osona
    Arxiu Ducal de Medinaceli. Hospital de San Juan Bautista, Duque de Lerma, 2, 45003, Toledo.
    690 m

Patrimoni documental
    Fons documental
    Medieval
    Modern
    IX-XIX
    Alguns documents es troben malmesos.
    Legal i física
    Llei 10/2001, de 13 de juliol, d'arxius i documents.
    Obert
    Científic
    Privada accessible
    Arxiu Ducal de Medinaceli. Fundación Casa Ducal Medinaceli.
    Virgínia Cepero González

El fons Cabrera i Bas forma part de l'arxiu de la Fundació Casa Ducal de Medinaceli. Està composat pels documents generats per tres senyories feudals, lligades entre si històricament: els Vescomtats de Cabrera i de Bas i el Comtat d'Osona, amb un ventall cronològic que comprèn des del segle IX al XIX. El vescomtat de Cabrera, que es va constituir al segle XI i va perdurar fins el XIX, s'estenia per bona part de l'actual comarca de la Selva, el Maresme, el Vallès Oriental, Osona i la Garrotxa. El vescomtat de Bas passà als Cabrera per herència l'any 1335. El fons Cabrera i Bas presenta un bon nombre de documents que fan referència al terme municipal de l'Esquirol, entre els que es troben els relacionats amb els primers temps del santuari de la Mare de Déu de Cabrera.

L'any 2002 el Servei d'Arxius de la Generalitat de Catalunya va lliurar a l'Ajuntament d'Hostalric les còpies dels microfilms de la secció Cabrera i Bas del fons documental Medinaceli, contingudes en 61 capses. L'any 2005 l'Ajuntament d'Hostalric va digitalitzar els microfilms.

ARCHIVO DUCAL DE MEDINACELI: www.fundacionmedinaceli.org/archivo/