Fita de terme prop de cal Magdalena
Rajadell

Bages
    Monistrolet-Collbaix. Pla de Fals. NE del terme
    En el camí que porta a Cal Magdalena des de la Granja Medina (Fonollosa)

4621936
    Element arquitectònic
    Modern
    Sense ús
    Ajuntaments de Rajadell i Fonollosa
    OPC 2017-2020 F. Xavier Menéndez

Fita de terme, de pedra, de forma prismàtica. Al costat que dona al camí, s'hi adivina un escut en relleu que podria ser el dels Cardona, senyors de Fonollosa. Al costat oposat, el que dona a Rajadell, es veu clarament l'escut dels Rajadell amb els rajos divergents.

S'hi accedeix pel camí que ve de Fals per la Grabriela i entra a Rajadell per Cal Lleirac. Cal seguir cap a Can Manel i una mica abans, al costat d'un gran dipòsit circular, agafar el camí que porta a Cal Magdalena des de la Granja Medina (Fonollosa). La fita es troba a la banda dreta del camí en direcció E, a pocs metres de la Granja Medina. Es un camí antic i estret i es troba rebaixat, al costat dret, respecte al camp de conreu, per la qual cosa la fita es troba encastada al marge del camp, estant mig soterrada la cara que dona a Rajadell. L'actual límit municipal corre paral·lel al camí a uns 13 m. al S. (de fet la fita esta en terme de Fonollosa).
    Aquesta fita no apareix a la RESOLUCIÓ GAH/2400/2016, de 18 d'octubre, per la qual es dóna publicitat a la delimitació entre els termes municipals de Fonollosa i de Rajadell. DOGC núm. 7236 (28/10/2016) ni a la MEMÒRIA DELS TREBALLS TOPOGRÀFICS DE LA LÍNIA DE DELIMITACIÓ ENTRE ELS TERMES MUNICIPALS DE FONOLLOSA I DE RAJADELL Fites F-1 a F-9. Institut Cartogràfic i Geològic de Catalunya. Generalitat de Catalunya . Barcelona, 13 de desembre de 2016. Si que apareix esmentada a MOLINS (2016: 43-44) com a "fita prop de Cal Magdalena de Monistrolet"

Antiga fita, almenys d'època moderna, que marcava el límit dels antics territoris pertanyents als antics termes senyorials dels Rajadell, titulars del Castell de Rajadell, i dels Cardona, que senyorejaven Fonollosa. En la documentació són citades com a "termes" o "termes altes". Sobresortien un metre, al menys, del sól.

MOLINS I ROCA, Ernest. (2016). Fals. La Història. Zenobita Edicions. Ajuntament de Fonollosa. Pag. 43-44