Festa Major de Sant Jordi

Obert
    Lúdic
    Marta Lloret Blackburn

La Festa Major de Sant Jordi es celebra al barri de les Mallorquines el cap de setmana més proper a la diada del 23 d'abril. Comença amb un pregó el divendres, que va precedit per un tast de faves. Més tard hi ha el castell de focs d'artifici i el ball. El dissabte al matí es fa una caminada popular per diversos indrets d'interès del municipi. Al migdia s'organitza un àpat popular, després del qual comença el correfoc i els balls i concerts. El diumenge al matí es celebra un campionat de petanca a la platja i la trobada de gegants, que aplega diverses colles convidades. Al migdia hi ha la tradicional arrossada popular. La diada de Sant Jordi es fa un ofici solemne cantat i una ballada de sardanes. Aquestes activitats es combinen amb d'altres com tallers i jocs infantils i la festa de la gent gran.

La Festa Major de les Mallorquines es troba documentada des del 1883, tot i que podria remuntar-se uns anys abans que aquesta data. Segons un document del registre municipal de Tiana localitzat per Abelard Chimisanas, l'any 1909 la junta de la comissió de festes de les Mallorquines va demanar permís per celebrar una festa major a la part baixa de la riera. Des d'aleshores ha estat una festa molt celebrada entre els montgatins i montgatines, quedant tansols interrompuda durant el període de la Guerra Civil.