Espai d'Interès Geològic Cingles de Tavertet - el Far
Tavertet

Osona
    Extrem sud-est del terme municipal.

S’estén des del turó del Castell fins al pla Boixer.

Patrimoni natural
    Zona d'interès
    Xarxa natura 2000
    Natura 2000
    Àrea especial de conservació
    Part de l'espai forma part del PEIN Collsacabra.
    Diversos propietaris
    Virgínia Cepero González

L’Espai d’Interès Geològic Tavertet-el Far es troba a l’extrem sud-est del terme, des del turó del Castell fins al pla Boixer.  S’estén per part dels municipis de Tavertet, Rupit i Pruit, Amer, i Vilanova de Sau.

Aquesta zona situada a la serra del Collsacabra forma part de la serralada Transversal. Es troba al nord-est de la conca de l’Ebre.

Durant el Terciari, la conca es va anar omplint de sediments, al mateix temps que l’orogènesi alpina formava els Pirineus i la serralada Prelitoral.

Els materials terciaris de l’Eocè es troben disposats sobre dels materials paleozoics per mitjà d’una discordança erosiva. A la part inferior de la sèrie, les roques aflorades són d’origen continental (argiles i gresos vermells); i a la part superior, d’origen marí (margues grises, calcàries i gresos grisos).

És abundant la presència de fòssils marins en les calcàries.

L’erosió diferencial de roques dures i toves, amb l’alternança de gresos i calcàries i nivells margosos, ha format un relleu molt característic de Tavertet i del Far.

Els afloraments del registre sedimentari de la regió de Tavertet són un patrimoni geològic de gran importància, especialment els afloraments de calcàries nummulítiques que formen les taules dels relleus tabulars. La calcària nummulítica de Tavertet és l'anomenada pedra de Girona.

BUSQUETS P.; DOMINGUEZ A.; VILAPLANA M. (1979) Geologia d’Osona. Vic: Eumo, p.197.

INVENTARI D’ESPAIS D’INTERÈS GEOLÒGIC: http://mediambient.gencat.cat/ca/05_ambits_dactuacio/patrimoni_natural/sistemes_dinformacio/inventari_despais_dinteres_geologic/

REGUANT, S., BUSQUETS, P i VILAPLANA, M. (1986) Geologia de la Plana de Vic. Vic: Patronat d’Estudis Osonencs, p.105.