Escultura La Noia de la Plaça.
Rajadell

Bages
    Nucli de Rajadell. Plaça de l'Església
    Plaça de l'Esglèsia, al mur de la balconada natural, mirant a llevant, cap el torrent de l'Enfilat

41.72864019742
    4620456
    Patrimoni moble
    Element urbà
    Realisme
    Any
    Ramon Oms
    Ornamental
    Ajuntament de Rajadell
    F. Xavier Menéndez. OPC 2017-21

Escultura de bronze que representa una dona jove, dreta, exempta, realista, amb una cadira tipus tonet. Porta un vestit senzill i típic de les noies de pagès, va descalça i es repenja al mur de pedra que té al seu darrere. Posa un peu a un barrot d'una cadira de fusta., i l'ofereix als visitants com a una oportunitat per asseure's, descansar i parlar. Reflecteix el caràcter hospitalari de Rajadell: la dona dona la benvinguda als visitants, s'aixeca i cedeix la cadira. Obra de l'escultor manresà Ramon Oms, El mateix autor afirma: "Amb l'obra, principalment, volia reivindicar la costum de sortir al carrer amb les cadires, asseure's i fer petar la xerrada. Això als pobles era una costum molt bonica (...) i crec s'està perdent ...".

Fou un encàrrec de l'Ajuntament de Rajadell. El lloc està envoltat de jardí i s'ubica al costat d'una balconada on es veu una magnifica vista cap el torrent de l'Enfilat. Ramon Oms també és l'autor dels quatre diorames que representen escenes de la Passió de Crist instal·lades a la capella del Santíssim de l'església parroquial de Sant Iscle i Santa Victoria, construïts el 1988. D'ell és l'estructura escenogràfica), pero les figures són obra del seu pare, un gran mestre pessebrista.

Es va instal·lar a finals dels anys 90 del segle XX per encàrrec de l'ajuntament a l'arquitecte i escultor Ramon Oms, nascut a Manresa el 1951

Blog Descobreix Rajadell. Oficina de turisme de Rajadell (O. Gasulla) http://descobreixrajadell.blogspot.com/