Dolmen de la font de la Vena
Tavertet

Osona
    Collet de les Graus
    A ponent del collet de les Graus, a la carena, a l'esquerra de la pista de Cantonigròs.
    1.123 m

Jaciment arqueològic
    Prehistòric
    Neolític
    Dolent
    Es troba molt degradat.
    Patrimoni arqueològic i paleontològic NNSS 2003, zona de protecció especial.
    Número inventari Generalitat i altres inventaris
    Sí, CC.AA: 2706.
    Sense ús
    08280A006000110000JQ
    Virgínia Cepero González

El dolmen de la font de la Vena es troba a ponent del collet de les Graus, a la carena, a l'esquerra de la pista de Cantonigròs.

Es tracta d'una cista megalítica formada per una cambra de planta trapezoidal, coberta per un gran túmul.

La cambra, que s'orienta 144 graus sud-est, es localitza a la part central de l'estructura tumular. Les seves dimensions són 2,25 m per 2,40 m i 1,05 m d’alçada.

El túmul és fet de sauló, de 18 m de diàmetre, 1,40 m de potència mitja i un perímetre exterior de 57 m; contingut per un anell-cròmlec de pedra seca, de 2,50 m d'amplada.

Durant els anys 1985 i 1986, va ser objecte d'una excavació arqueològica, dirigida per Josep Castells, Miquel Molist i Walter Cruells. Malauradament, la cambra ja havia estat saquejada anteriorment per furtius, que havien extret materials.

Les campanyes d’excavació van permetre recollir dues puntes de sageta de sílex, trapezis i triangles, i un vas ceràmic tipus montboló, que es va associar a un possible ritual fundacional.

Els materials documentats permeten establir la cronologia del megàlit en el neolític mig antic. Tanmateix, les anàlisis de radiocarboni va donar les datacions absolutes de  5780 + - 290 BP i 6190 + - 100 BP.

En finalitzar l’excavació, es va tapar per garantir-ne la seva conservació.

AJUNTAMENT DE TAVERTET (2003) Carta Arqueològica. Normes subsidiàries de planejament de Tavertet (text refós). Tavertet: Ajuntament de Tavertet.

BATISTA, R.; NOLLA, J. M.; NUIX, J. M. (1972) "Nuevos hallazgos arqueológicos en el término municipal de Tavertet". Información arqueològica, 7, p.13-16.

GENERALITAT DE CATALUNYA. DEPARTAMENT DE CULTURA (2016) Inventari del Patrimoni Arqueològic i Paleontològic de Catalunya (Tavertet).