Creu del cementiri de Sant Martí
Guardiola de Berguedà

Berguedà
    Al nucli de Brocà dins del cementiri de Sant Martí.
    Al cementiri de Sant Martí de Brocà.Pista de Cal Companyó a Brocà.

Patrimoni moble
    Objecte
    Modern
    XVII
    Religiós
    Privada accessible
    Bisbat de Solsona. Parròquia de Sant Llorenç. (Guardiola de Berguedà)
    Pere Cascante i Torrella

Creu de forja situada damunt d'un pedró de pedra dins el cementiri de Sant Martí de Brocà. Correspon amb una creu de força d'uns 50 cm d'alt amb dues peces de forja, unides per sengles claus també de forja.

Creu molt ben conservada que segurament anava molt relacionada amb la benedicció del terme parroquial. En conservem altres de similars a Sant Andreu de Gréixer, també a Guardiola, Sant Miquel de Turbians (Gisclareny) o Sant Martí del Puig. Aquestes creus es van fer molt freqüents a mitjans del segle XVI quan hi va haver un canvi litúrgic a través del concili de Trento que ordena la construcció de rectories en el cementiri parroquial i la delimitació dels termes parroquials mitjançant creus d'aquestes característiques.

Indret esmentat al segle IX com a alou depenent del monestir de Ripoll i del qual es denominarà la vall . Amb la fundació de l'abadia de Sant Llorenç prop Bagà , el lloc passà a formar part dels seus bens i de ben segur que l'església ja des d'un principi tingué les funcions de parroquial d'un nucli disseminat . Consagrada al 1081 va pertànyer a la diòcesi d'Urgell, acta que va ser confirmada al 1312. la seva esplendor anà vinculada amb el monestir veí i fins ben entrat el segle XX mantingué aquestes funcions. Amb la construcció d'una església al recent lloc de Guardiola de Berguedà perdé tota la seva importància. Durant l'era moderna s'hi efectuaren reformes i s'hi construïren capelles i un campanar de torre a la nau de tramuntana Recentment ha estat restaurada per SPAL Resta tancada al públic i s'obre als fidels per la diada de Sant Marc. Les claus són a la rectoria de Guardiola de Berguedà i també a l'Ajuntament.

CASCANTE I TORRELLA, P (2014). Itineraris pel patrimoni medieval edificat al Parc natural del Cadí Moixeró. Parc Natural del Cadí Moixeró (inèdit). DDAA. Restaurar o reconstruir. Actuacions del Servei de Patrimoni Arquitectònic Local en els monuments, Memòria SPAL 2002-2012. Vol 1. MESTRE i GODES, J; JOAN ALBERT ADELL(1999). El Prepirineu. Barcelona: Racc. SERRA ROTES, R; BERNADICH. A; ROTA, M (1991). Guia d'art del Bergueda. Consell Comarcal del Berguedà. GAVIN, JOSEP Mª ( 1985). Inventari d'esglésies. Vol. 17. El Berguedà. P-81.