Creu de Sant Miquel Sesperxes

Sense ús
    Bisbat de Vic. Plaça de la Catedral, 1 08500 Vic
    Anna M. Gómez Bach

Conjunt format per una creu de ferro de planta grega subjectada en un dels seus extrems a un pilar de pedra. Aquest medeix aproximadament uns 60 cm d'alt està format per un gran bloc de pedra local, ben treballada. La part superior presenta una forma arrodonida en els extrems, mentre que la part inferior es de base quadrangular. El basament es troba molt erosionat a causa del temps, aquest degradadament també afecta la creu de metall, a la qual li falta un dels trams.

Aquesta estructura cruciforme es pot adscriure al conjunt de creus de funció religiosa. Històricament la creu s'associa a la simbologia cristiana. Aquestes peces ornamentals i de caire monumental podien presentar diverses morfologies comprenen des de les creus gregues a les llatines tant esculpides com gravades amb un tractament més o menys elaborat. Les creus pròpiament de pedra apareixen en un moment indeterminat de l'alta edat mitjana relacionades amb el poder eclesiàstic o com a indicadors: situades al peu d'un camí, una cruïlla, o al límit d'un terme. La seva diversa funcionalitat ens ha pervingut a través dels segles com element protector, com a recordatori d'algun esdeveniment, o com a símbol de poder. Serà en els segles XIV i XV que es documentaran de forma regular aquests tipus d'elements arquitectònics, tot i això molt poques creus estan datades o es poden datar. El mal estat de conservació de la factura de la creu fa que no puguem precisar més la seva cronologia. Tot i que sembla fàcil pensar la relació d'aquest element arquitectònic amb la pròxima església de Sant Miquel Sesperxes.

BASTARDES, A. (1983). Les creus al vent. Ed. Millà. Barcelona.
    FONT, N. (1984). Datos per a la història de les creus de pedra de Catalunya. Barcelona.
    GUDIOL, J. (1919). Les creus monumentals de Catalunya. Centre Excursionista de Catalunya. Barcelona.
    PLADEVALL, A. (1987). Centelles, aproximació a la seva història. Ajuntament de Centelles. p. 302-303.