Costums del nèixer i el morir
Puig-reig

Berguedà
    Puig-reig
    Terme municipal de Puig-reig

Patrimoni immaterial
    Costumari
    Popular
    XIX-XX
    Sense ús
    Rosa Serra Rotés i Jordi Piñero

- Per ajudar al part feien bufar a la partera ben fort dins d'un càntir gros, primer pel tot i després pel galet.
    - Quan naixia una criatura els parents regalaven a la "partera" una gallina vella per poder fer bon caldo.
    - El bateig es celebrava amb un bon refresc i el presidia la "llevadora" i s'anunciava a toc de campanes que pagava el padrí o padrina.
    - A Puig-reig es creia que es tallava la creixença de les criatures si se'ls feia passar per sota una cadira, una escala de mà oberta o recolzada a la paret, o per sota les cames d'un adult. També se li talla la creixença si se'l pega amb una canya verda, i si s'embriaga amb aiguardent.
    - El singlot es però exemple de que l'infant creix; per guarir-lo, si es molt intens, s'ha de posar borrissol de baieta groga damunt el seu front.
    - Els casaments de vidus anaven sempre acompanyats d'esquellots fins que els nuvis pagaven vi bo.
    - L'arribada de la mort es senyalava amb una cinta negra que es penjava a l'entrada de la casa; el dol es mantenia com a mínim un any.

Doxumentacio Oral: Rafel Balmes de Puig-reig

AMADES, Joan (1980). Folklore de Catalunya. Costums i creences, Ed. Selecta, p. 37 i 81
    Fitxes d'Etnografia i Folklore del Berguedà. Municipi Puig-reig. Àmbit de Recerques del Berguedà,1985.