Conjunt Maria Llinàs I
Sant Cugat del Vallès

    Vallès Occidental
    Carrer d'Àngel Guimerà, números 10 i 12
    Emplaçament
    Sant Cugat nucli

    Coordenades:

    41.467088644331
    2.079666753608
    423147
    4591019
    Número de fitxa
    08205 - 142
    Patrimoni immoble
    Tipologia
    Conjunt arquitectònic
    Contemporani
    Noucentisme
    Segle
    XX
    Any
    1925
    Josep Sala Comas
    Estat de conservació
    Bo
    Protecció
    Legal
    BCIL
    BCIL 10149-I (Aprovació definitiva comissió urbanisme: 30/04/2008 i publicació al DOGC: 10/12/2008).
    Revisió del Pla Especial de Protecció de Patrimoni Arquitectònic 2008. Fitxa B-55.
    Número inventari Generalitat i altres inventaris
    IPA-45421
    Accés
    Fàcil
    Residencial
    Titularitat
    Privada
    Número 10: 3212103DF2931A0001IB; Número 12: 3212104DF2931A0001JB
    Autoria de la fitxa
    Daniel Sancho París (Stoa, propostes culturals i turístiques SL)

    Conjunt de dues cases burgeses d'estil noucentista que estan unides tot formant una sola edificació. Consten tan sols de planta baixa i estan envoltades per un jardí. La composició de la façana és perfectament simètrica, disposant un habitatge a cada costat.

    En la façana principal cada casa té un portal i una finestra a banda i banda, de manera que l'eix de simetria es troba entre les dues finestres del centre. Les portes d'entrada són amb arc de punt rodó i tenen una garlanda floral que remata l'arcada. Les finestres tenen arcs rebaixats dins d'una motllura rectangular decorada que corona la llinda i baixa pels brancals. Les baranes dels finestrals són de ferro forjat. A més, la façana té uns pilars verticals rematats amb una forma ovalada. A la part superior l'edifici té un fris decorat amb garlandes que enllacen els òculs de ventilació, de forma ovalada. Al seu damunt hi a una balustrada rematada per gerros sobre pilastres. Al mig de la balustrada sobresurt un pinyó de formes ondulades i rectilínies inspirat en el barroc català. La coberta es resol amb un terrat pla. Les dues cases conserven les fusteries, les baranes, les persianes de llibret i altres elements originals a la façana.

    A l'interior el badalot de l'escala està recobert amb una cúpula troncocònica, amb teules d'escata vidriada. 

    Maria Llinàs va encarregar el 1925 a l'arquitecte Josep Sala Comas aquestes dues cases que són conegudes com a conjunt Maria Llinàs I. Maria Llinàs Bigas era l'esposa de Ròmul Maristany, que va ser el promotor de la veïna casa Maristany. Maria va promoure la urbanització de la confluència entre els carrers Àngel Guimerà i Villà a través de tres projectes encarregats a l'arquitecte Josep Sala Comas els anys 1922, 1923 i 1925.

    Ajuntament de Sant Cugat del Vallès. Catàleg de Sant Cugat. Revisió del Pla Especial de Protecció del Patrimoni Arquitectònic. 2008.

    Inventari del Patrimoni Arquitectònic de Catalunya.