Cases de Carles Blanquet i Miquel Casals
Sant Cugat del Vallès

    Vallès Occidental
    Avinguda del Carril, números 44 i 46
    Emplaçament
    Sant Cugat nucli

    Coordenades:

    41.469474417873
    2.0733233877898
    422620
    4591289
    Número de fitxa
    08205 - 352
    Patrimoni immoble
    Tipologia
    Conjunt arquitectònic
    Contemporani
    Noucentisme
    Segle
    XX
    Any
    1919
    Ferran Cels
    Estat de conservació
    Bo
    A la tardor de 2023 els dos xalets s'estan reformant
    Protecció
    Legal
    BCIL
    BCIL 10079-I (Aprovació definitiva comissió urbanisme: 30/04/2008 i publicació al DOGC: 10/12/2008).
    Revisió del Pla Especial de Protecció de Patrimoni Arquitectònic 2008. Fitxa A-23.
    Número inventari Generalitat i altres inventaris
    IPA-27880
    Accés
    Fàcil
    Residencial
    Titularitat
    Privada
    2715112DF2921D
    Autoria de la fitxa
    Daniel Sancho París (Stoa, propostes culturals i turístiques SL)

    Conjunt de dos xalets unifamiliars bessons, d'estil noucentista, projectats el 1919 per l'arquitecte Ferran Cels. Cada xalet és format per diferents cossos i conté una torre a la part posterior. Consten de soterrani, planta baixa, pis i golfes, amb coberta a diverses aigües.

    A la planta baixa de cada xalet hi ha el portal d'accés lateral des del pati, comú a les dues cases, amb una porxada amb columnes de base circular. Així mateix, a la façana que dona a l'avinguda del Carril hi ha unes tribunes tancades que serveixen de balcó del primer pis, amb una balustrada feta de peces de morter modelat. Al primer pis hi ha finestres, balcons amb baranes de ferro forjat i terrasses amb balustres de morter modelat. A les golfes les façanes tenen galeries amb dues i tres finestres d'arc rebaixat. La façana està arrebossada, amb el sòcol de pedra. El coronament es compon d'un pinyó a la façana lateral interior i teulades amb faldó truncat. La coberta compta amb un gran ràfec sostingut per bigues de fusta.

    Les torres són de planta quadrada, amb tres finestres amb arc carpanell a cada costat. Estan coronades per un gran ràfec amb bigues de fusta.

    A l'interior hi ha un pòrtic de columnes de fosa que forma part de l'atri de la tribuna, amb una gran varietat de rajoles de paviment hidràulic, així com un arrambador al menjador fet de rajola decorativa en tons groc i blau. Representen escenes del Quixot. També hi ha un pòrtic jònic a l'atri, l'escala i la fusteria del distribuïdor amb vidres bisellats.

    La tanca de la finca és d'obra, amb reixa de ferro forjat.

    Miquel Casals Marignes i Carles Blanquet Fàbregas, de Barcelona, van demanar una llicència d'obres el 10 de març de 1919 per fer una casa i construir una tanca en cada solar segons projecte de Ferran Cels, arquitecte. Durant la Guerra Civil Espanyola (1936-1939) aquí hi va haver la seu del comandament d'una unitat de l'Exèrcit republicà.

    La tardor de 2023 s'estaven reformant.

    Ferran Cels Granell va néixer a Barcelona el 1880 i va morir a Sant Cugat del Vallès el 1924. Va obtenir el títol d’arquitecte el 1905. Des de l’any 1906 era l’arquitecte municipal de Sant Cugat del Vallès fins a la seva defunció. Les seves obres són principalment d’estil modernista. Va projectar a Sant Cugat el Col·legi Santa Isabel, les cases de Carles Blanquet i Miquel Casals, la casa Antoni Ceravalls, entre d'altres. I la casa Reparada Casanovas, a Barcelona.

    Ajuntament de Sant Cugat del Vallès. Catàleg de Sant Cugat. Revisió del Pla Especial de Protecció del Patrimoni Arquitectònic. 2008.

    Inventari del Patrimoni Arquitectònic de Catalunya.

    MIQUEL SERRA, Domènec (1997). “L’arquitectura modernista a Sant Cugat del Vallès”. Gausac núm. 11, p. 53-88.