Casa del Rial de Sa Clavella, núm. 71

Nucli antic

Edifici
    XIX-XX
    Protecció de nivell 4: només afecta les reixes i baranes de ferro de diversos estils i destacables per la seva qualitat ambiental al llarg del carrer; ceràmiques sota balcons, o formant sanefes decoratives; arrambadors en entrades, o motllures, medallons i figures de terracota.
    Residencial
    Diversos propietaris
    Jordi Montlló Bolart

Casa de planta rectangular que ocupa la cantonada del Rial de Sa Clavella amb el carrer de Sant Jaume. Consta de planta baixa, dos pisos i golfes. A part de les característiques estètiques o arquitectòniques té el valor de tractar-se de la casa d'estiueig de l'escriptor Joaquim Ruyra i Oms, tal i com explica un plafó ceràmic fet per P. Nogueras i M. Doy.

La façana principal era la del Rial; però reformes modernes l'han anul·lat revertint la porta d'entrada en una finestra més. En el primer pis, hi trobem un balcó corregut amb doble accés, d'arc apuntat, barana de ferro i sota llosana de rajols. A la segona planta, hi ha dos balcons, també amb les obertures d'arc apuntat i persianes de llibret. Al nivell de les golfes, hi ha una galeria d'arcs apuntats. Aquesta galeria té continuïtat a la façana del carrer Sant Jaume. Però a l'escaire mateix, entre els dos nivells d'alçada, hi ha una tribuna pentagonal, de fusta, amb coberta de teules.

El parament és llis i arrebossat, a excepció d'un sòcol. Les dues façanes estan coronades per un ràfec de fusta amb rajoles.

A la placa es pot llegir una cita de Salvador Espriu que diu: "Potser el més gran escriptor de qualsevol llengua fins avui he conegut", referint-se a Joaquim Ruyra.

Joaquim Ruyra forma part del jurat que atorga a Ferran de Pol el premi de narrativa Joan Colom dels X Jocs Florals, l'any 1934, al text Els hereus d'en Xanta. Per aquest motiu, aquesta casa s'inclou en l'itinerari de Ferran de Pol, editat per l'Ajuntament (Carreño, 2005). Així com per la influència que exercí l'autor de Marines i boscatges en Ferran de Pol i els joves escriptors de l'època.

BADOSA, J; DOÑATE, C; MESTRE, F; RABELLA, J; RAMIS, C i RIBA, J.M. (1972). Treball – Inventari sobre el patrimoni artístico-arquitectònic d’Arenys de Mar, segles XVI-XX. Inèdit.

BADOSA, Josep i MILÀ, Salvador (1990). Pla Especial de Protecció del Patrimoni Arquitectònic. Ajuntament d’Arenys de Mar;  Aprovat pel Ple en data 22 de març de 1990.

CARREÑO MONTERO, Óscar (2005). Ferra de Pol. Itineraris. Ajuntament d’Arenys de Mar.

MANCIÑEIRAS, Juan Antonio; PARÉS, Manel i CASADEMONT, Ricard (2014). Pla especial de protecció del patrimoni arquitectònic d’Arenys de Mar. Ajuntament d’Arenys de Mar (pendent d’aprovació).

PONS i GURI, Josep M. (1999). Quan nasqué, s'emancipà i s'organitza una vila (Arenys de Mar, 1574-1720). Pagès editors i Ajuntament d'Arenys de Mar.