Casa del C/Major, 21 (Vilanova d'Espoia)
La Torre de Claramunt

Anoia
    Vilanova d'Espoia (C/Major, 21 -Vilanova d'Espoia, 08789 La Torre de Claramunt)
    c/Major, 21- Vilanova d'Espoia (08789 LaTorre de Claramunt)

Edifici
    Popular
    XIX-XX
    Sense ús
    7871809CF8977S
    Raquel Valdenebro Manrique

Edifici de planta rectangular entre mitgeres seguint la línia del carrer Major, dins del nucli de Vilanova d'Espoia. Es cobreix a dues aigües amb el carener paral·lel a la façana principal. Es tracta d'una construcció aixecada en mur de parament irregular, arrebossada amb ciment, actualment molt degradat i amb molts trossos caiguts. Les obertures s'han reforçat amb fileres de maons. Compta amb planta baixa, primer i segon pis. La façana principal es troba encarada al nord-oest, aprofitant un petit eixamplament del carrer que dóna lloc a la placeta del Pla de Bassot. L'edifici s'obre a la planta baixa amb un portal en un extrem de la façana format per fileres de maons que formen una arc escarsser, que recauen sobre un mur format per maons i parament irregular en lloc de brancals ben tallats. A l'altre extrem de la façana destaca un finestral rectangular acabat també amb un arc rebaixat- A nivell de primer i segon pis, les obertures inferiors es corresponen amb les de la planta baixa, creant un composició de façana força simètrica. A nivell de primer pis destaquen dos balcons protegits per baranes ferro. Com a excepció, una finestra rectangular al mig de la façana, a l'espai entre balcó i balcó. A nivell de segon pis, seguint la línia de les obertures s'obre dues finestres balconeres també protegides per baranes de ferro.

Aquesta casa era coneguda com Can Pascol, però actualment el nom de Can Pascol o Celler d'en Claudi s'ha donat a la casa del davant, que du el núm. 25 que era de mateix propietari (fitxa 60), per tal de mantenir la denominació que s'ha donat a l'IPA.

L'edifici va ser aixecat a finals del segle XIX o començaments del segle XX pel Sr. Domingo Pascol, que era un dels grans propietaris de terres d'Espoia. La casa antiga d'aquest propietari es trobava al davant i també rebia el nom de Cal Pascol (fitxa 60). En quedar antiga la vella casa va traslladar la seva residència a la nova casa, que també va rebre el nom de Cal Pascol. A la dècada del 1930 el propietari era el Sr. Modest Domingo, que treballava a l'Ajuntament. Aquest propietari va morir assassinat degut als conflictes de la Guerra Civil Espanyola (1936-1939) i en honor seu tot el carrer va rebre el nom de Modest Domingo fins al 1976, en que va recuperar el nom de carrer Major. La família hi va viure fins el 1965, regentant l'estanc del poble, que es trobava a la planta baixa.

RIBA GABARRÓ, J. (1988) "La Torre de Claramunt" a Història de l'Anoia. Vol I. Ed. Parcir. Manresa. pàg 297-319.