Casa de la Vila o Ajuntament de Palafolls

Data publicació: 19/09/2006
    PGOUM: Categoria Tipus B: la casa o construcció urbana
    Aprovació: 19-09-2006
    Número inventari Generalitat i altres inventaris
    IPAC 8776
    Administratiu
    Ajuntament de Palafolls
    Àlvar Saez Puig

La casa del comú o l'Ajuntament de Palafolls es troba al centre, en el barri de les Ferreries. Té planta baixa i primer pis. La façana presenta pedra vista. S'ha afegit un cos lateral (pedra vista de diferent volum) i un cos interior a les dependències municipals. L'edifici principal té el sostre a dues aigües.

A la porta principal de l'Ajuntament trobem una llinda amb la inscripció "1701" (possiblement l'any que es va construir l'edifici) i "1988" (any de remodelació de l'edifici deixant la pedra vista de l'edifici i posant-hi un balcó nou).

Al davant hi ha una font feta amb lloses de pedra de les antigues voreres, i la Plaça Major.

La casa del comú és molt important per entendre el creixement i desenvolupament del nucli urbà. L'edifici és de principis del segle XVIII, encara que les Ferreries és del segle XVII. La casa del Comú, fins al segle XIX escenificava el govern de la jurisdicció que primer els Montcada i després els Medinacelli abraçaven en la zona.

Segons Salicrú (2016) al llarg del segle XVIII, aquest edifici, apareix amb diferents nominacions com a Casa Capitular i Casa o Hostal de la Universitat del terme de Palafolls.

El 1531 és un cos propietat de Salvador Ferrari que paga un sou de cens el dia de Nadal. El 5-3-1640 el Pau Alemany des Prats Ferrari, fill de Catarina Ferrari i net del Salvador, deixa ja el cos amb una casa i botiga al Francesc Alemany des Prats, aquest capbrevarà el 1665. El 23 de setembre de 1697 el Gaspar Alemany des Prats, cirurgià de Pineda, ven la casa a la Universitat de Sant Genís de Palafolls.

L'any 1759 els regidors pagaven per Nadal trenta sous anuals per la concessió de la fleca i la taverna i un sou de cens anual per la casa capitular al duc de Medinaceli, Don Pedro Alcántar y Fernández de Córdoba Montcada.

Al registre del 1921 consta com a escola i Ajuntament.

- Ajuntament de Palafolls (2006). Pla General d'Ordenació Territorial i Urbana. Palafolls.

- Ajuntament de Palafolls (2021). Ruta Patrimoni Arquitectònic. Palafolls.

- SALICRÚ SISCART, Xavier (2016). Cases amb eixida i hort. Aproximació als orígens urbans de Palafolls. S. XVI-XX. Palafolls. Edicions del Roig.