Casa carrer Martí Grivé 10
Granollers

Vallès Oriental
    Carrer de Martí Grivé, 10; Carrer de Palaudàries
    A la zona d'eixample de Granollers

Edifici
    Modernisme
    XX
    Any
    1909
    Antoni de Facerias Marimon (mestre d'obres)
    Residencial
    0862301DG4006E0001JI
    ARQUEOCIÈNCIA - J. M. Huélamo
    Jordi Piñero Subirana

Casa unifamiliar d'estil modernista. És una edificació entre mitgeres per un costat i amb façana en els altres tres. Té coberta de teula àrab a dues vessants i perfil sinuós tant al capcer com a les façanes curtes. Cal dir que la part sobre el coronament sinuós és una remunta que es va portar a terme en una intervenció de l'any 2006.

A la façana principal presenta dos eixos, i tres eixos a la façana lateral. Totes les obertures presenten la llinda amb arc lobulat. Les de la façana principal estan emmarcats en el seu terç superior amb un trencadís de ceràmica. A la primera planta hi ha un balcó de copa amb brèndoles treballades. A la façana lateral, de paredat pla, hi ha tres eixos de composició amb un balcó de copa amb brèndoles treballades a la primera planta, en el més proper a la porta. A la part posterior hi ha una eixida o jardí.

Altres denominacions: Casa Joan Palaus

En la decoració oval amb trencadís de la façana lateral hi ha les inicials "ED"

L’eixample de Granollers es va configurar sobretot a la segona meitat del segle XIX. La carretera va substituir l'antic Camí Ral l'any 1848 i el ferrocarril va arribar el 23 de juliol de 1854. La segona línia de ferrocarril va arribar a Granollers el 1875. Fins al 1880 les edificacions s'estenien al sud pel carrer de Ricomà fins a la Creu de Palou, al nord fins la plaça de la Muntanya entorn a la fàbrica de la Font, i a Llevant, entre la nova carretera de Vic i l'antic traçat, i l'estació vella de França. Les línies paral·leles al nord i al sud es van iniciar entre 1862-63 amb la construcció de la fàbrica de Can Piñol i les primeres cases del carrer d'en Prim. Pel carrer del bisbe Grivé hi passava l’anomenada Mineta o Mina Nova, un canal de rec que utilitzava durant uns dies l'aigua de la Mina d'en Fortuny de Canovelles. Passava per la vora del lloc que ocupava l'antiga via fèrria de França, quasi a l'actual avinguda de Sant Esteve, i regava els camps del seu recorregut i vers Palou (LLOBET, 1986). En aquesta zona de l'eixample s'hi emplaçava la ciutat jardí del segle XIX.

Pel que fa a aquesta casa en particular, fou projectada l'any 1909 pel mestre d'obres Antoni de Facerias Marimon (Barcelona, 1846-Vilassar de Mar, 1918). L'any 2006 s'hi va realitzar una restauració. Aleshores es va aprofitar per fer-hi una remunta que, això sí, ha conservat el coronament originari intacte.

LLOBET I REVERTER, Salvador (1986) La formació del relleu i la funció de les aigües a Granollers. P.15-19. Estudis de Granollers i del Vallès Oriental, 1. Aproximació al medi natural i a la història de Granollers. Ajuntament de Granollers.