Casa Bonaventura Pla i Vigó

c/ Sant Joan, 10

Edifici
    XIX
    Jaume Suné i Juncosa (atrib.)
    El Pla Especial determina que cal conservar estrictament la façana.
    Pla Especial, 282. 2006
    Residencial
    Ref. cad.: 009A09000
    Núria Nolasco Azuaga

Es tracta d'un edifici d'habitatges construït entre mitgeres i organitzat en alçat en planta baixa i dos pisos. Inserit en una parcel·la força estreta, disposa d'un joc d'obertures molt simple; a la planta baixa s'organitzen un portal i una finestra defensada per una reixa simple rematada amb motius curvilinis, i el portal disposa una llinda en forma d'arc escarser. A la primera planta se situa un balcó amb llosa de pedra motllurada al cantell i barana de ferro de barrots verticals i passamà simple. I a la planta segona (probablement resultat d'una remunta) s'organitzen dues finestres coronades per un arc de mig punt. Damunt la llinda de l'obertura que mena al balcó se situa una gelosia ceràmica representant motius florals, com si es tractés d'un espirall de ventilació del terrat a la catalana. Damunt d'aquesta gelosia se situa una faixa simple lleugerament motllurada, i damunt també de les dues finestres de la planta segona se situa una cornisa contínua simple. El revestiment de la façana és senzill, fet a base d'un arrebossat simple pintat de color blanc.

Segons els Pla Especial de Protecció del Patrimoni Arquitectònic i Catàleg del Municipi de Sitges, aquest edifici disposa del tipus de protecció IV. Forma part del Conjunt 2, que inclou dues illes integrades en la seva pràctica totalitat per cinc dels edificis més singular del casc històric de la vila, com el conjunt de Maricel de Terra i la parròquia de Sant Bartomeu i Santa Tecla.

El possible autor de l'edifici, Jaume Suñé i Juncosa, és considerat un dels màxims exponents de l'eclecticisme sitgetà. És autor de moltes obres d'arquitectura de la vila, especialment en el seu eixample, on treballarà intensament a partir de 1868. El seu projecte de l'eixample sitgetà data de l'any 1880, i altres obres d'urbanisme en què va participar són la modificació de la plaça d'Espanya i la reforma de l'entorn del santuari del Vinyet. Entre els edificis que va realitzar a Sitges destaquen la casa Sans i Bori, la casa Ferret i les cases Catasús i Planes. Fora de la vila també va treballar a Gràcia i a Sant Gervasi.

COLL, I. (2001) "Arquitectura de Sitges. 1800-1930". Sitges
    Pla Especial de Protecció del Patrimoni Arquitectònic i Catàleg del Municipi de Sitges (2006)