Capella i fonts de ca la Bòrnia
Cercs

Berguedà
    Davant la casa de Ca la Bòrnia, a l'altra costat de la carretera de Ribes.

Element arquitectònic
    Ajuntament de Cercs. Ctra. de Ribes, 20. 08698 Cercs
    Sara Simon Vilardaga

El conjunt de la font i la capella està situat al peu mateix de la carretera que creua el poble de Cercs. L'estructura està bastida en el mateix marge del terreny natural. Està conformat per la capella a la part superior, que aprofita una mica de balmat de la mateixa roca natural, però que està completada de construir amb pedres tosques col·locades conformant una mena de petita cova, a la part central de la qual hi ha una imatge petita i senzilla de la Verge de Fàtima. La capella està protegida per una reixa metàl·lica. A la base de la capella hi ha la font, formada per un mur de pedra en el que hi ha diverses sortides d'aigua de la font. L'aigua de la font cau sobre una mena de cóm que recull l'aigua i a través del qual es deriva cap un canal que el condueix vers el torrent. La sortida d'aigua de més a l'oest cau damunt una pica de pedra encastada en l'esmentat cóm. Al costat est uns graons de fusta permeten accedir millor a la capella.

Junt amb la font gran, situada a poca distància, són indrets molt freqüentats.
    La casa de ca la Bòrnia dóna nom a la font, està situada just davant mateix de la font; la casa acull un restaurant, de fet ha estat hostal des del seu origen. Aquesta font també és coneguda com a font de la verge.

Segons expliquen els veïns, va ser als anys 40 del segle XX quan un metge va instal·lar-hi una verge, com a mostra d'agraïment pel fet que la seva filla es recuperés d'una malaltia.
    Fa pocs anys la font i l'entorn més proper va ser rehabilitat i condicionat amb uns bancs en un lateral de la font.

PERARNAU, J.; PIÑERO, J. (1992): Catàleg de protecció del patrimoni històric, arquitectònic, natural i ambiental del terme municipal de Cercs. Fitxa Inv. 15. Ajuntament de Cercs.