Capella de Santa Maria del Castell
Calders

Moianès
    Vora el castell de Calders
    Camí que surt entre el Km. 36 i 37 de la B-431. El camí arriba fins a la base del turó.

Edifici
    Medieval
    Romànic
    XI
    Dolent
    Cadena al camí que puja el turó del castell
    Número inventari Generalitat i altres inventaris
    PA: 16328*
    Sense ús
    Ref. cad.: 012A00025
    Jordi Piñero

Construcció derruïda, atribuïda tradicionalment a la capella del castell. Està situada a l'extrem d'una petita esplanada a la banda sud del turó. Es conserven restes de les dues parets laterals i els fonaments d'un mur transversal que els unia. L'aparell és format per carreus llargs i estrets. Sembla que la construcció adoptava una planta rectangular. Els murs són molt derruïts i no permeten determinar si realment es tracta d'una capella.

-(*) En la fitxa del patrimoni arquitectònic de la Generalitat les possibles restes de la capella s'identifiquen amb una construcció que els autors de l'article de la "Catalunya romànica" consideren moderna. Per aquests autors les hipotètiques restes de la capella correspondrien a una construcció en ruïnes situada a la part sud. Aquest sembla el criteri més acceptable i és el que hem seguit en aquesta fitxa.

Era la capella del castell, del qual devia dependre. L'església apareix citada el 1028 i el 1048. No se sap si canvià la seva advocació per la de Sant Miquel, típica dels castells, ja que en un testament del 1195 s'esmenta una església amb aquest nom que no és identificada dins el terme de Calders. Possiblement al final del segle XVII ja estava sense culte, ja que en una visita pastoral no se cita ni entre les sufragànies del terme.

-PLADEVALL, Antoni; CATALÀ i ROCA, Pere: "Castell de Calders", a Els Castells catalans, vol. V, Rafael Dalmau Editor, Barcelona, 196, pp. 519-525.
    -SERRA, Roser: "Els segles medievals (S. IX-XV)", a Calders, un municipi entre el Pla de Bages i el Moianès, pp.53-88.
    -VILLEGAS, F: El romànic al Bages, ed. Sobrerroca, Manresa, 1982, pp. 59-60.