Capella de Sant Domènec de Carrencà

Modern
    Barroc
    XVIII
    Número inventari Generalitat i altres inventaris
    IPA 29100
    Religiós
    Ajuntament de Martorelles. Plaça de l'Ajuntament, 1
    Marta Lloret Blackburn

Capella de planta rectangular i una sola nau amb l'absis no marcat en planta. Està coberta amb volta de canó dividida per arcs torals amb llunetes intercalades. Els arcs descansen sobre una cornisa composta i pilastres. El presbiteri es troba alçat respecte la resta del temple, i presenta un retaule modern amb el sant. Al costat dret de l'altar hi ha una petita sagristia, des de la qual ascendeixen unes escales paral·leles a la nau que condueixen al cor. Aquest està suportat per un arc carpanell i està delimitat amb una barana de balustrada. Des d'aquí la capella comunica amb la masia a través d'un pontet, que en l'actualitat es troba tapiat. La il·luminació de la capella es fa a través dels òculs que hi ha sota les llunetes i als peus del temple, a mode de rosassa. S'hi accedeix per una porta d'arc escarser, que incorpora un perfil motllurat al voltant i una placa on hi consta "JHS". El frontis queda rematat per una cornisa plantejada en voladís interrompuda a la part central, d'on surt el campanar d'espadanya. La façana de migdia està reforçada amb dos contraforts. La capella rep el mateix tractament exterior que la masia, arrebossat i pintat de color blanc.

L'any 1748 el Vicari General va concedir la llicència a Antic de Carrencà per a la construcció de la capella a la pairalia de Carrencà, amb l'oposició del rector. Les obres es van començar aquell mateix any, el dia 20 de febrer, i el 28 d'abril ja va ser beneïda. Durant la Guerra del Francès, el 1809, i el cop d'estat del general Prim, l'any 1868, va ser saquejada. També ho va ser amb l'esclat de la Guerra Civil. L'any 1940, l'aleshores propietari de Carrencà la va fer reconstruir. L'any 1955 va recuperar la llicència per celebrar-hi misses, i el 1958 es va beneir la nova campana. Fins que no va quedar construïda l'església de Sant Joaquim, es celebrava una missa a l'any a la capella. La Joventut Sardanista de Martorelles va restaurar-ne el retaule. Des del 1997 l'Associació d'Amics de la Capella de Can Carrencà es fa càrrec de la seva conservació.

Inventari del Patrimoni Cultural Immoble de Catalunya. Patrimoni Arquitectònic. Martorelles (Vallès Oriental). Direcció General del Patrimoni Cultural. Generalitat de Catalunya.