Capella de la Mare de Déu de la Concepció o de les Dolles

Edifici
    Modern
    XVII
    Pla d'Ordenació Urbanística Municipal de Veciana (2007)
    Número inventari Generalitat i altres inventaris
    Si (6120 IPA)
    Religiós
    001604600CG71F0001RP
    Jordi Montlló Bolart

Petita capella d'una sola nau, situada a pocs metres del Molí de La Roda. És de planta rectangular, amb la capçalera recta i la coberta de teules àrabs a dues aigües, amb el carener perpendicular a la façana principal, coronada amb un campanar de cadireta.
    La porta d'accés és de llinda recta d'una sola peça; els brancals també són de pedra ben escairada. La porta és de dos batents de fusta amb ornamentacions metàl·liques al·legòriques a la muntanya de Montserrat, en un, i al Molí de La Roda, en l'altre. Al damunt s'obre un ull de bou.
    A l'interior hi ha la imatge de la Mare de Déu de Montserrat i unes pintures murals, en el presbiteri, que s'hi representa les muntanyes de Montserrat, a l'escena central, i el molí amb l'antiga roda en un costat i Sant Joan Baptista de la Salle en l'altre.

També és coneguda com a Mare de Déu dels Molins de Segur o del Mas Sobirà.

Està ubicada en un indret conegut com la Riera de la font Dolla, perquè l'aigua en surt a dolls. Per aquest motiu, antigament s'hi venerava una imatge de la Mare de Déu de les Dolles. Per error, en part de la documentació, les Dolles s'han convertit en Olles, dificultant la seva significació original.
    Després s'hi venerà la mare de Déu de la Concepció, fins a l'actualitat, que s'hi venera la Mare de Déu de Montserrat.
    Pertanyia a la baronia de Segur i era sufragània de Veciana. Fou construïda pel baró de Calders. S'hi canten els goigs.

GENERALITAT DE CATALUNYA (1997) Inventari del patrimoni cultural immoble. Patrimoni Arquitectònic. Barcelona.
    GENERALITAT DE CATALUNYA (1997) Inventari del patrimoni arquitectònic de Catalunya: l'Anoia.. Barcelona, pàgs. 231-237.
    SERVITJE, Jordi (2010). Veciana, on el silenci se sent. Ajuntament de Veciana.